Zonnepanelen tussen treinrails
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Pixabay
Deutsche Bahn gaat experimenteren met een alternatieve plek voor zonnepanelen: tussen de treinrails.
De duurzame stroom moet het bedrijf in 2040 klimaatneutraal te maken. Nu loopt er een proef om de effecten van treinen op zonnepanelen te onderzoeken. Als het effect van treinen op de panelen meevalt, kan dit een doorbraak zijn in zonnestroom.
Mogelijkheden en problemen
Panelen in weilanden en zonneparken roepen weerstand op. Bedrijven zoeken daarom naar alternatieven, zoals zonnepanelen in fietspaden of autowegen en daken. Het netwerk aan spoorlijnen in Duitsland is enorm uitgebreid (33.000 kilometer), dus al die kilometers met zonnepanelen leveren heel veel stroom op. Het spoor is dan altijd vrij van sneeuw en bladeren als de panelen optimaal werken. De voordelen liggen voor de hand, maar een zonnepaneel tussen de rails heeft veel te verduren: de trillingen van het spoor, het gewicht van de denderende trein en de toiletten lozen ook op het traject. In Nederland zijn er geen proeven als deze. De NS rijden op 100 procent groene stroom. Prorail heeft wel groene voornemens en kijkt onder meer naar zonnepanelen lángs het spoor en in geluidsschermen.