Te kust en te keurmerk
Driekwart van de Nederlandse bevolking is van mening dat het de spuigaten uitloopt met de keurmerken. Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig keurmerken en logo’s. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal onderzocht het ongenoegen van de consument. Het zwarte Eko-keurmerk is over het algemeen wel bekend, maar het EU-keurmerk voor de biologische landbouw werd slechts door een enkeling herkend. De politiek wil paal en perk stellen aan de wildgroei van keurmerken en stelt een stoplichtsysteem voor, waarbij men aan de hand van kleuren kan zien hoe duurzaam een product is. Over het keurmerk voor milieupublicaties kunnen we heel duidelijk zijn: “Wij van de Krant van Aarde bevelen als milieumagazine de Krant van de Aarde aan.”
De rubriek Nieuws op z’n Frans wordt samengesteld door Frans van der Beek. Frans van der Beek is zeer betrokken bij het wel en het wee van de Aarde. Zo stond hij onder meer aan de wieg van de Dag van de Aarde in Nederland en is hij mede-initiatief- nemer van deze krant. Hij looft groene initiatieven en hekelt de afbraak van natuur en milieu. In deze rubriek deelt hij groene en rode kaarten uit. Groen maakt blij, rood maakt boos. Voor alle duidelijkheid dus.