SUV-schaamte?
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Bigstock
In 2035 zullen in Europa bijna alleen nog maar volledig elektrische auto’s van de band rollen. De auto-industrie heeft dan met behulp van miljardensubsidies wereldwijd een wonder verricht voor het klimaat.
Zoveel uitstoot
Groen kapitalisme bestaat heus wel, zou je denken. Maar de groene ambities worden teniet gedaan door diezelfde autofabrikanten. De autobranche verkwist alle klimaatwinst door het nog succesvoller inzetten op een andere autotrend: de gigantische opkomst van de SUV, de Sports Utility Vehicle. Die voertuigen zijn groter, hoger en zwaarder dan de gewone auto. Bijna de helft van alle nieuwe auto’s is een SUV. Tussen 2010 en 2018 leverden SUV’s de op een na grootste bijdrage aan de toename van de wereldwijde CO2-uitstoot. Elk jaar stoten SUV’s evenveel CO2 uit als de volledige emissie van het Verenigd Koninkrijk en Nederland samen.
Als SUV-bestuurders samen een land waren, zou het de op vijf na grootste uitstoter ter wereld zijn. Ongeveer een op de zes in 2022 verkochte SUV’s is elektrisch. Elektrische SUV’s worden weliswaar steeds populairder maar die populariteit groeit niet snel genoeg om het toenemende olieverbruik en uitstoot van het bredere wagenpark te compenseren. Tijd voor SUV-schaamte?