Stop Chinese troep
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Dreamstime 144068566 @Joykid9940 | Dreamstime.com
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn besteld, dat blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl.
Bodemprijzen
Chinese webshops, die bovenal bekend staan om de spotgoedkope prijzen, worden ondanks de negatieve ervaringen van consumenten steeds populairder.
Dat Nederlanders gevoelig zijn voor lage prijzen, bleek uit een rapport van Thuiswinkel.org. Wij deden in twee jaar tijd 68% meer aankopen bij Chinese webshops die artikelen voor bodemprijzen aanbieden. Daardoor dreigt het gevaar van overconsumptie.
Spullen met lage kwaliteit zoals kleding die enkele keren worden gedragen en daarna, tegen dezelfde lage prijs, weer wordt gekocht. Door het effect op het milieu die dit met zich meebrengt, pleit 41% van de Nederlandse consumenten voor strengere regelgeving voor Chinese webwinkels, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om er te bestellen. Nog beter: stop met het kopen van die troep!