Top

Stop Chinese troep

Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Dreamstime 144068566 @Joykid9940 | Dreamstime.com 

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn besteld, dat blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl.

Bodemprijzen

Chinese webshops, die bovenal bekend staan om de spotgoedkope prijzen, worden ondanks de negatieve ervaringen van consumenten steeds populairder.

Dat Nederlanders gevoelig zijn voor lage prijzen, bleek uit een rapport van Thuiswinkel.org. Wij deden in twee jaar tijd 68% meer aankopen bij Chinese webshops die artikelen voor bodemprijzen aanbieden. Daardoor  dreigt het gevaar van overconsumptie.

Spullen met lage kwaliteit zoals kleding die enkele keren worden gedragen en daarna, tegen dezelfde lage prijs, weer wordt gekocht. Door het effect op het milieu die dit met zich meebrengt, pleit 41% van de Nederlandse consumenten voor strengere regelgeving voor Chinese webwinkels, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om er te bestellen. Nog beter: stop met het kopen van die troep!

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.