Samen naar school
Bronnen: Vereniging van vrije scholen, samennaarschool.nl | Beeld: Bigstock
Steeds meer mooie kansen voor kinderen met een beperking
In Nederland gaan 10.000 kinderen met een handicap nooit naar school! ‘Samen naar school’ vindt dat ieder kind zich maximaal moet kunnen ontwikkelen. In de eigen wijk naar school, samen met leeftijdgenootjes zonder handicap. Elk kind kan leren, als het maar onderwijs krijgt dat bij hem past. Liefst ook met leeftijdgenootjes zonder handicap. Want als kinderen met en zonder handicap samen naar school gaan, zullen ze het later ook vanzelfsprekend vinden om samen te leven. Daarom is stichting Het Gehandicapte Kind in 2015 dit initiatief gestart. Er zijn inmiddels 35 klassen in Nederland.
Vrijeschool in Bergen
Twee jaar geleden ging de ‘Samen naar Schoolklas’ van start met vier kinderen op de Adriaan Roland Holstschool, een basisschool in Bergen (NH). Recent werd de klas officieel en feestelijk geopend. De klas is ontstaan vanuit een initiatief van twee ouders die beiden een kind met een beperking hebben en een geschikte school voor hun kind zochten: een school waar niet alleen onderwijs op maat wordt gegeven, maar juist het idee van ‘inclusief onderwijs’ wordt omarmd. Inmiddels worden er acht kinderen in de klas verwelkomd.
Alle kinderen hebben een ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld door het Syndroom van Down. De klas wordt begeleid door twee leerkrachten en twee kinderbegeleiders (jeugdhulpprofessionals) van Esdégé-Reigersdaal. Ook de aan de school verbonden orthopedagoog is nauw betrokken.
Hoofd-hart-handen centraal
De Adriaan Roland Holtschool is een vrijeschool. Het onderwijsaanbod in de Samen naar Schoolklas is dan ook een combinatie van vrijeschool- en speciaal onderwijs. Vanuit de vrijeschoolvisie staat de ontwikkeling van hoofd-hart-handen centraal. Dat betekent veel bewegen en zingen, en naast de bekende schoolse vakken ook veel ruimte voor creativiteit met vakken zoals schilderen, tekenen, boetseren en bakken. Het ‘samen-gedeelte’ van de Samen naar Schoolklas wordt vormgegeven door kinderen af en toe in te laten stromen in reguliere klassen: bijvoorbeeld meedoen met buitenspelen, de weekopening, of schilderles. Andersom kunnen de kinderen uit de reguliere klassen ook meedoen met het programma van de Samen naar Schoolklas.
Een heel mooi voorbeeld
De Samen naar Schoolklas is mede mogelijk gemaakt door de gemeenten Bergen en Alkmaar en het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland. Samen naar School is onderdeel van Stichting het Gehandicapte Kind en de Iona Stichting. De betrokkenen juichen het initiatief toe. Wethouder Erik Bekkering (gemeente Bergen): “Dit initiatief is een heel mooi voorbeeld van inclusief onderwijs, dat we in Bergen zo belangrijk vinden. De kinderen in de Samen naar Schoolklas zijn hier écht een onderdeel van de basisschool. De interactie over en weer tussen hen en de reguliere klassen is heel waardevol voor de ontwikkeling van alle kinderen.”