Top

Renáta’s choice: Naar buiten!

Renáta Horenová

Renáta Horenová

Foto: Alex Schröder

Whoppa, naar buiten!

Weer of geen weer, het is altijd goed om de natuur in te gaan. Nu wordt het al helemaal aantrekkelijk: warmer, kleurrijker en steeds meer lawaai van de vogels en insecten om je heen. Mij klinkt het als muziek in de oren. Lekker naar buiten dus, en zoals mijn ouders altijd zeiden: niet onvoorbereid vertrekken!

 1. Het Sonettje in huis

Wie maakt het?

Misschien ken je Sonett al van hun bijzondere schoonmaakmiddelen? Sinds een tijdje hebben ze ook iets voor je huid: Mistelform -Sensible Prozesseis, een lijn van drie soorten massageoliën en bodylotions.

De Duitse antroposofische natuurwetenschapper Johannes Schnorr ontdekte in de jaren 60′ hoe het drinkwater vervuild was door was- en schoonmaakmiddelen. Hij vond dat wij als mens meer moesten doen om onze natuurlijke waterbronnen, de essentie van het leven, te beschermen en richtte in 1977 Sonett op.

Sonett gebruikt gemakkelijk en volledig afbreekbare grondstoffen zoals puur plantaardige en etherische oliën, mineralen en silicaten die de wasprestaties van het water ondersteunen. Natuurlijke cyclus dus: milieuvriendelijk wassen, schoonmaken en smeren in harmonie met de natuur. In plaats van geld, zijn wederzijdse ondersteuning, eerlijk partnerschap en gedeelde winst- en leiderschap sleutelwoorden van Sonnet voor economische voorspoed.
Waarom zo lekker?

Naast olijfolie is de maretak, ook door Rudolf Steiner gebruikt en door de Kelten gezien als plant van alle genezing, het voornaamste ingrediënt van deze bodylotion. Het verzorgt, voedt, harmoniseert, trekt snel in en vormt een beschermende laag. Het enige wat je nog hoeft te doen is jouw favoriete geur uit te kiezen. Die van mij is citroen met alpenden. Je waant je in de bergen en je huid is lekker gevoed. Waar wacht je nog op? Naar buiten! www.sonett.eu

2. Holy ssss… Kalamata hummus

Wie maakt het?

De oprichter van Florentin, Benny Moshel uit een kunstenaarswijk in Tel Aviv, leerde koken van zijn moeder. Later, in Nederland, besloot hij om de authentieke smaken van zijn geboorteland met zo veel mogelijk mensen te delen. De Middellandse Zee, waar mezze een manier van leven is, is de eindeloze bron van inspiratie voor dit bedrijf. Ze maken gebruik van de culinaire tradities van de regio én van hoogwaardige ingrediënten van vruchtbare bodem. En dat proef je goed terug in hun spreads, snacks, salades en broden. Ook niet onbelangrijk: ze werken nauw samen met biologische leveranciers en steunen plaatselijke, duurzame initiatieven.

Waarom zo lekker?

De kikkererwten die Florentin voor zijn hummus gebruikt, de kabuli, komen uit Italië, uit Puglia en van Sicilië. Het is ook de tahin in dit product die het tot een echte hummus maakt zoals men het in het Midden–Oosten kent.

En dan nog de Kalamata olijven! Die komen uit het zonnige Griekenland en zorgen voor een heerlijke en gezonde component.

Neem bij deze Hummus Kalamata olijven wat stukjes appel, wortel en komkommer mee in een bakje, spreid je deken uit en dippen maar! www.florentin-bio.com

3. Vooruit met de geit!

Wie maakt het?

Eigenaar Roy Jongens van Royal Green heeft een bijzonder doel voor ogen. Tegenover de wereld van synthetisch geïsoleerde voedingssupplementen brengt hij een lijn van puur plantaardige vitamines en mineralen. De aarde is volgens hem ongelofelijk rijk aan natuurlijke en plantaardige schatten waar we, met respect, uit kunnen putten. Waarom zouden we dan synthetische producten nemen? Zijn onderneming maakt biologische supplementen en voeding, veelal veganistisch en glutenvrij. Dit om de mens vitaler en gezonder te maken. Bovendien ondersteunt hij biologische boeren en duurzame landbouw over de hele wereld, om op die manier wat terug te doen voor de aarde.

Waarom zo lekker?

Nou, je proeft deze Immune & Energie niet in je mond, daar hoeven we niet over te twisten. Maar het voelt zeker lekker voor je lijf door de echinacea, ginseng en de vijf soorten paddenstoelen. De echinacea en reishi geven ondersteuning aan je weerstand en de echte ginseng geeft je meer energie. Ik zeg: vooruit met de geit, lekker naar buiten! www.royal-green.eu

4. Say: kimchiii!

Wie maakt het?
De mensen achter SauerCrowd vind ik ware darmenhoeders. Ze zijn er van overtuigd dat gezonde darmen de basis zijn voor een gezond lichaam en dus ook voor een gezonde geest, en zij maken gefermenteerd voedsel vol levensvatbare bacteriën en vitamines. Zij gebruiken hiervoor biologische, biologisch-dynamische, lokale- en seizoensproducten met de kennis en de gezondheidsgeheimen van vele generaties.

Hoe je hun naam leest? Sauer staat voor gefermenteerd, wat goed is voor de veerkracht in het spijsverteringssysteem. Crowd staat voor gemeenschap, het samen doen. Niet alleen samenkomen en samen eten maar ook samenwerken, samen voor de aarde zorgen. SauerCrowd ondersteunt lokale, regeneratieve landbouw en betaalt de boeren een eerlijke prijs.

Waarom zo lekker?

Bij het proeven van hun Kimchi kraut springt de smaak van umami je om de oren. Zo lekker! Dat komt door de bereidingswijze en door het gebruik van goede ingrediënten zoals witte kool, wortelen, prei, sjalotten, knoflook, gember, gocharu (chilivlokken) en zeezout. Dit treffen van Korea en Nederland is ongepasteuriseerd, gefermenteerd en bevat levende melkzuurbacteriën. Enige nadeel: door de versheid is het na het openen beperkt houdbaar. Maar maak je geen zorgen: je doet er niet lang mee, daar is het veel te lekker voor! Gebruik het voor onderweg in een wrap met wat sliertjes ijsbergsla en kakelverse schapenkaasbrokjes. Kijk voor het ‘Gut-Mind Journal’ op www.sauercrowd.nl

Wat vindt u van dit artikel?

Entrepreneur Food & sustainability since 2009. Ik koppel biologisch en duurzaam voedsel aan verhalen van de boeren, producenten, kunst en cultuur.