Prikkelarme natuur
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Dreamstime ID91785400 @Wavebreakmediamicro | Dreamstime.com
Het is een open deur, maar toch: we zitten met z’n allen veel te veel. Dat begint helaas al op jonge leeftijd. Kinderen brengen op de basisschool heel wat uren door in de schoolbanken en spelen veel minder buiten dan vroeger.
Bewegingsonderwijs
Het gevolg is dat hun motoriek de afgelopen jaren sterk achteruit is gegaan.
IVN Natuureducatie pleit daarom voor actieve buitenlessen én bewegingsonderwijs in de natuur. Dit biedt unieke kansen voor de ontwikkeling van kinderen.
Bewegen in een groene omgeving heeft allerlei positieve effecten. Het is goed voor de motorische vaardigheden, maar ook voor de concentratie, zelfbeheersing en emotionele veerkracht.
Desondanks gaan in ons land nog maar weinig schoolklassen de natuur in als onderdeel van het bewegingsonderwijs. Natuur is rustgevend en dus een prikkelarme omgeving voor het brein. Kinderen die veel tijd in de natuur doorbrengen hebben minder last hebben van psychische problemen. Hoog tijd dat we creatieve oplossingen gaan vinden om de natuur onderdeel te laten zijn van het bewegingsonderwijs.