Nieuwe voorzitter Vereniging van vrijescholen: Meebewegen met de huidige tijd
Tekst | Geraldina Metselaar
Onlangs werd Laurens Knoop benoemd tot de nieuwe voorzitter van de Vereniging van vrijescholen. Hoewel hij eerst honderd dagen gaat kijken en proeven wat er speelt, is er één ding waar hij zich direct in wil vastbijten. ‘Ik ga er alles aan doen om dat lerarentekort op vrijescholen terug te dringen.’ De Krant van de Aarde ging langs voor een kennismaking.
Het antwoord was volmondig ja! Laurens Knoop (1972) lacht. Toen hij werd gebeld of hij zich kandidaat wilde stellen voor het voorzitterschap van de Vereniging van vrijescholen, was hij direct enthousiast. ‘Alleen moest ik nog wel even een sollicitatiegesprek doen. En toegegeven: ik was best een beetje zenuwachtig.’ Het gesprek verliep goed, er was een klik en onlangs werd Laurens benoemd tot voorzitter van de Vereniging van vrijescholen. Laurens, onder meer bekend als frontman van The School of Life, is de gedroomde promotor van het vrijeschoolonderwijs. Al sinds jaar en dag steekt hij absoluut niet onder stoelen of banken dat hij op de vrijeschool heeft gezeten. ‘Ik ben een echte soof. Niet zo strak in de leer, vandaar dat ik mezelf geen doorgewinterde antroposoof zou willen noemen. Maar het gedachtegoed: denken, voelen, willen en jezelf blijven ontwikkelen, is een sofische levensvisie die ik volledig omarm.’
Boegbeeld
Laurens geeft ruiterlijk toe dat hij (nog) geen bestuurder is. ‘Ik ben een creatief, maatschappelijk betrokken en geëngageerd.’ Als een boegbeeld van de vrijeschool wil hij zich richten op de politiek en de media. ‘Ik denk dat het belangrijk is voor vrijescholen om mee te bewegen met de huidige tijd en datgene te behouden wat we waardevol achten.’ Daarnaast heeft hij veel kennis van marketing en netwerken, en mensen bij elkaar brengen. Tijdens zijn voorzitterschap zal daar voornamelijk de nadruk op komen te liggen. ‘Allereerst ga ik praten en kijken wat er speelt in het land en bij de vrijescholen. Ik ga mezelf die spreekwoordelijke honderd dagen geven.’ Tijdens zijn inwerkperiode hoopt hij heel veel bevlogen mensen tegen te komen. Er is één ding waar hij nu al een duidelijke visie over heeft en dat is het vak vrijeschoolleraar. ‘Het schrijnende tekort aan vrijeschoolleraren wil ik terugdringen. Ik zou zo graag willen dat de lerarenopleidingen uitpuilen, excelleren en dat veel meer professionals ervoor gaan. Want hoe gaaf is het om op een vrijeschool te werken en jongeren op te leiden?!’
Steiner
Zonder die leraren en de vrijeschool zou The School of Life nooit op z’n pad zijn gekomen. ‘Dat weet ik zeker’, stelt de uit het Brabantse Oosterhout afkomstige Laurens Knoop. Hij is een van de oprichters van de vestiging in Amsterdam van deze internationale organisatie. Naar het format van founding father en filosoof Alain de Botton weet The School jaarlijks vele mensen te inspireren. Je kunt er terecht voor filosofische lezingen, korte cursussen en verdiepende colleges. De behoefte aan voeding voor de ziel is groot, merkt Laurens. ‘Ook de antroposofie en vrijescholen zijn populairder dan ooit. Aan de antroposofie ligt een visie ten grondslag. Dat voelen we. Rudolf Steiner was een vernieuwer en groot denker.’ Laurens had hem zeker uitgenodigd voor de Braintalks die The School of life in samenwerking met omroep Human organiseert. ‘Ik hield er mijn Goethetalk, waarin ik vertel over mijn vrijeschoolachtergrond.’
Goethe
Het gebeurde op de bovenbouw van de Rudolf Steiner School in Breda. Laurens werd gegrepen door de Duitse wetenschapper, toneel- en romanschrijver, filosoof, dichter, natuuronderzoeker en staatsman Johann Wolfgang Goethe. ‘Verhalen als Faust en Die Leiden des jungen Werthers van Goethe, verslond ik. Die man was een alleskunner. Dat wilde ik ook! Is helaas niet gelukt, maar dit terzijde.’ Wat Goethe schreef over het kijken naar de dingen met de onbevangen blik van een kind, raakt Laurens. Vooral omdat je dat gevoel naarmate je ouder wordt, dreigt te verliezen. Jammer, vindt hij. ‘Denk eens terug aan die kiezelsteen die je op straat vond en beschouwde als het mooiste voorwerp dat je ooit zag. Het is belangrijk dat we met verwondering naar onze wereld kunnen blijven kijken.’ Ook het Parcival-epos, vertelstof in klas 11 inspireerde hem in zijn zoektocht naar de diepere lagen in zichzelf. Het waarom wij hier op aarde zijn… De jonge ridder Parcival die meegaat op zoektocht naar de Heilige Graal en aan het eind van het verhaal bij zichzelf uitkomt. Na de middelbare, waar hij met lof zijn IVO-examen aflegt, doet Laurens in één jaar het VWO in Zeist. ‘Dat viel tegen. Mijn eerste cijfer was een 3,8 voor economie.’ Met hulp van zijn toegewijde leraren en hard werken, slaagt hij.
Hart
Via een omweg, eerst studeert Laurens een jaar sociologie, voltooit hij een studie economie. Hij begint zijn loopbaan bij een consultancybureau. ‘Ik werkte tachtig uur per week, maar mijn hart zat er niet in. Dat hart ging sneller kloppen voor Denkstation Brandstof en later The School of Life.’ Laurens moet even denken en vervolgt: ‘Ik herinner me iets moois uit die consultancytijd. Elke werknemer, ook ik, moest een activiteit verzinnen tijdens een teambuildingsessie. Ik had bedacht om kaarsen te trekken.’ Hij tikte een grote pan op de kop, kaarsvet, touw en timmerde een plankje met een rijtje spijkers waar je jouw kaars aan kon ophangen. ‘Eerst natuurlijk de nodige scepsis. Eenmaal bezig, liep zelfs de hoogste baas continu heen en weer om zijn kaars te dippen in het warme kaarsvet. Ik weet zeker dat mijn toenmalige collega’s dat kaarsen trekken nooit vergeten. Samen zagen we die kaarsen groeien, net als een onderlinge verbondenheid.’
De Vereniging van vrijescholen behartigt de belangen van vrijescholen in het primair en voortgezet onderwijs. Kijk voor meer informatie op vrijescholen.nl.