Top
Nationale Week zonder Vlees 2019

Nationale Week zonder Vlees 2019

Tekst: Yvonne Koop

In de week van 11 t/m 17 maart wordt voor de tweede keer de Nationale Week zonder Vlees gehouden. Vorig jaar maart vond de eerste editie plaats. Samen met 56 partners uit de voedingsindustrie wist Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek de Hippe Vegetariër, een nationale campagne te realiseren met 32.000 geregistreerde deelnemers. Ook nu weer kunnen geïnteresseerden zich online aanmelden om mee te doen.

Een enquéte in september gehouden onder de deelnemers van 2018 wijst uit dat het daadwerkelijk een campagne was met landelijke dekking, die geleid heeft tot de gewenste gedragsverandering. De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar, met 50 procent tussen de 26 en 55 jaar. Alle Nederlandse provincies bleken vertegenwoordigd, met de meeste deelnemers in Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland (respectievelijk 14, 13,5 en 12 procent) en de minste deelnemers in Friesland, Groningen en Zeeland (respectievelijk 3,5, 4,5 en 5 procent). Ongeveer de helft van vleesetende deelnemers (47 procent) geeft aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne. Boerdam: “De Nationale Week zonder Vlees heeft daadwerkelijk de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht. We staan te popelen om er dit jaar een nóg groter succes van te maken. Op naar minimaal 50.000 geregistreerde deelnemers!”

De milieubesparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. Boerdam: “Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een wezenlijke bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.” Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). | www.weekzondervlees.nl

Wat vindt u van dit artikel?

Eigenaar van speels tekstbureau Yvonne schrijft. Specialisaties: kinderen, evenementen, cultuur, natuur, Scandinavië, handwerk, design. Levert zowel het hele scala voor gedrukte media als content voor websites en social media accounts. Werkt onder meer voor: Krant van de Aarde, Hip&Hot en Simply Breien. Concept denker en uitvoerder in één. Altijd in voor een nieuwe uitdaging: wat ik nog niet kan, ga ik leren! Getrouwd, woonachtig in Woerden, 4 kinderen, gek op shoppen, klussen, stylen, fotograferen, lezen, tv en films kijken, musicals, musea bezoeken, handwerken, zingen en nog veel meer!