Top
moedertje Aarde

Een gesprek met mijn moeder over de toekomst van Moedertje Aarde…

Tekst: Patrick van Zuijlen | Foto: Pixabay

“Wanneer komt je nieuwe column, het is al weer eventjes geleden?” vroeg mijn moeder toen ik haar belde terwijl ik op weg was naar een feestje in Portugal. Inderdaad, het is wel weer tijd. Goed punt mam, ik draag dit artikel aan jou op met dank aan de inspiratie uit ons gesprek.

“Hoe is het toch in vredesnaam mogelijk dat we Moedertje Aarde zo slecht behandelen?,” sprak ze met ingehouden boosheid. De documentaire A Life On Our Planet van Richard Attenborough had haar diep geraakt. Ze verwoordde de boosheid van een generatie die de teloorgang van moedertje Aarde met lede ogen aanschouwt. Ik hoorde de machteloosheid in haar stem en vertelde haar over hoe gedragsverandering begint met bewustwording. Attenborough doet dat met indringende beelden: “Kijk hoe wonderschoon de aarde is en red haar alstublieft.”

Bewustmaking

Bewustwording is belangrijk, of bewustmaking in de actieve vorm. Door woord, beeld of actie. Iedereen kan bijdragen aan de bewustmaking van de boodschap ‘Red de aarde’. Door te praten, door te doen en vooral door te inspireren. Mijn moeder is inmiddels 82, waarvan een groot deel veganist, reist met het OV of ter voet en schaft alleen het hoognodige aan. Voor haar is zo’n minimale footprint een vanzelfsprekendheid, en tegelijkertijd ook de kern voor haar frustratie en onbegrip.

Het ‘gelekte’ IPCC AR6 rapport toont al bij 1,5 graad global warming catastrofale gevolgen. Het zal de boosheid, machteloosheid en een diepe angst bij veel mensen verder vergroten. Mijn moeder en ik spraken over de zinloosheid van boosheid of mensen hun gedrag kwalijk nemen. Dat leidt alleen tot stress en onrust. En helpt onze planeet niet verder, en jou al helemaal niet. Maar hoe boosheid en stress te voorkomen en tegelijkertijd mee te helpen om bewustzijn te vergroten?

Taoïsme

Wu Wei (‘Niet doen’ of ‘niet handelen tegen de aard der dingen’) is een principe uit het Taoïsme dat toegepast kan worden. Het is als de wind en de zeilboot, de wind kan je niet veranderen, de stand van de zeilen wél.

Dus beschouw de situatie zonder er in deel te nemen. En communiceer vanuit harmonie met behoud van kracht en inspireer anderen met jouw gedrag en beslissingen.

Laat mensen ontwaken en neem ze niets kwalijk, ze leven in een collectieve bewusteloosheid.

Zo draag je bij aan verduurzaming van onze levensstijl zonder dat het ten koste gaat van jezelf. De boodschap uit IPCC AR6 is dringend en vraagt dat we in onze kracht komen en blijven.

Fundamenteel

De programma’s van EIGEN Fundament inspireren en faciliteren beweging en starten met bewustwording. Het eerste programma EIGEN Fundament maakt mensen bewust van ‘Wie ben ik’ en hoe de grootste levensuitdagingen fundamenteel aan te pakken.

Het tweede programma EIGEN Leven maakt mensen bewust hoezeer ze geleefd worden door externe factoren zoals opvoeding, maatschappij, afhankelijkheden, cultuur en religie; en faciliteert ze om op praktische wijze te shiften en hun leven vanuit zielsniveau opnieuw vorm te geven.

Het derde bewustzijnsprogramma faciliteert mensen in het vinden van hun purpose of bestaansreden. En hoe ze hun hele hebben en houden (ervaring, skills, netwerk en bezit) kunnen inzetten voor een duurzamere wereld en een gelukkiger mensheid. Deze programma’s stellen je in ook in staat om je Karmische balans te verbeteren. Het dienen van Moedertje Aarde en mensheid reinigt en heelt met als resultaat dat je gelukkiger en krachtiger wordt.

Patrick van Zuijlen

In volgende artikelen gaan we uitgebreid in op de vraag hoe je jezelf kunt inzetten voor een gelukkiger mensheid en een duurzame wereld.

Wat vindt u van dit artikel?

Patrick R. van Zuijlen is Chief Impact Officer bij EIGEN Fundament en Dé Bedrijfsoptimalisator. Raadgever van velen. Mijn Missie: een betere wereld met gelukkige mensen en betekenisvolle bedrijven. Patrick R. van Zuijlen is Chief Impact Officer of MY Fundament and ’The Company Optimizer’. Trusted advisors of many. My Mission: a better world with empowered people and meaningful companies.