Millennials en duurzaamheid, hoe zit dat?
Millennial aan het woord: Putri Reeb
Generatie Y, de grootste generatie ooit die tussen 1982 en 2001 geboren is, noemen we ook wel millennials. Veel van deze Nederlandse millennials geven aan dat ‘zingeving’ en ‘een positieve bijdrage leveren’ de belangrijkste prioriteiten zijn in hun drukke werkleven. Daarnaast omarmt deze grote groep nieuwe ontwikkelingen en producten sneller dan ouderen. Maar betekent dit dat millennials ook duurzamer zijn dan de vorige generaties?
Millennials zijn helaas geen echte koplopers wat betreft duurzaamheid, maar de interesse voor dit onderwerp is er wel. 7 op de 10 millennials wil graag informatie over hoe ze duurzamer kunnen leven en de helft vindt duurzame keuzes belangrijk. Maar een milieuvriendelijk gedrag heeft de doelgroep helaas niet, een grote groep volgt de trend pas als het normaal geworden is.
Afval scheiden en ledlampen in huis hebben is voor deze jonge generatie normaal. Echter staan duurzame kleding en minder vlees eten helemaal niet centraal. Waar ze wel graag rekening mee houden is energie besparen, zonnepanelen en langer doen met elektronische apparaten, zoals de smartphone.
Wat een grote impact heeft en waar de millennial niet bewust van is, is de enorme hoeveelheid CO2-uitstoot die een vliegtuig veroorzaakt. De millennial vliegt namelijk wel wat af: bijna de helft is het afgelopen jaar minstens één keer op vakantie geweest met het vliegtuig. En dit wordt alleen maar meer want vliegen is een hobby voor deze generatie en het liefst ook naar een land zo ver mogelijk van Nederland. Daarom is er helaas erg weinig behoefte aan informatie over de impact van vliegen op het klimaat. Slechts vijf procent wil er meer over weten.
Waar millennials ook weinig over weten is klimaatcompensatie, de CO2-uitstoot die jij veroorzaakt en niet kunt vermijden kun je compenseren. Je keuzes voor een energiezuinig huis, bewust eten en duurzaam vervoer maken veel verschil, vooral in een klein land als Nederland.
‘Oké, dus hoe regel ik klimaatcompensatie?’ denk je dan. Gelukkig had ik tijd en heb ik opgezocht wat klimaatcompensatie precies inhoudt en hoe we dit kunnen aanpakken. Een van de grootste boosdoeners is het vliegen daarom hebben sommige vliegmaatschappijen en reisorganisaties een optie waarbij je kunt aangeven dat je CO2-uitstoot van je vliegreis wilt compenseren, zoals bij de KLM met hun CO2Zero project. Je betaalt dan een klein bedrag bovenop de reissom, dit wordt dan overgemaakt aan een bedrijf dat voor klimaatcompensatie zorgt.
Ook bij heel wat auto- of reisverzekeringen kan je kiezen voor klimaatcompensatie. De uitstoot van broeikasgassen van de auto of reis wordt berekend en hier betaal je dan een extra bedrag voor. Een aantal energiebedrijven doen ook mee, hier kun je jouw CO2-uitstoot compenseren door bomen te laten planten of te investeren in duurzame energie.
Ja, ik hoor je al denken ‘moet ik nóg meer uitgeven naast mijn maandelijkse lasten voor dít?’Dat is namelijk wat ik dacht, ik ben een millennial en ik vlieg vaker dan 1 keer per jaar. Ik woon op mezelf, ik betaal mijn eigen rekeningen en ik maak elk jaar verre reizen soms wel twee keer per jaar. Ik stond dan ook nooit echt stil bij het feit dat mijn CO2-uitstoot een groot impact heeft op klimaatverandering. Een klimaatcompensatie voor álleskost je hooguit 20 tot 40euro extra per jaar, dus waarom niet? Dit is hetzelfde als je telefoonabonnement, maar zie dit als een jaarlijks abonnement op Moeder Aarde. En dan hoor ik je ook weer denken ‘maar iedereen maakt deel uit van de enorme broeikasgassen die vrij komen, wat voor nut heeft het als alleen ik het doe’, je moet ergens beginnen en wil je graag een verandering maken, dan moet je beginnen bij jezelf.
Wat doe jij om jouw CO2-uitstoot te verminderen?