Top

Mijn droomwens in vervulling

Tekst: Nathalie Barones van Verschuer

Op het landgoed hebben we het altijd druk, maar de laatste maanden zijn wij extreem druk geweest. Want het was tijd voor verandering. Na 16 jaar Pannenkoekenhuis en 25 jaar Landgoedwinkel besloten wij uit te breiden en te verbouwen.

In het pannenkoekenhuis was het vooral in het weekend zo druk dat mensen zelfs naar huis gingen, omdat ze geen tafeltje konden krijgen. Bovendien was de keuken te klein geworden voor de uitgebreide kaart, met veel meer dan alleen pannenkoeken. Stelregel in de horeca is dat je het interieur na 10 jaar vernieuwt en ook die termijn was ruim verstreken. Kortom tijd voor uitbreiding en vernieuwing in de Stapelbakker. 

Maar hoe zat het dan met de Landgoedwinkel? Die was ook al zo lang hetzelfde. 

Mijn grote droom was om er dé biologische specialiteitenwinkel van de regio van te maken. Nu bedienden wij wel de mensen die een omweg wilden maken voor een lekker stukje kaas, een potje jam of chutney en Lakenvelder rundvlees, maar voor alle overige boodschappen moesten onze klanten toch nog naar een andere winkel of supermarkt. Als je in de regio Geldermalsen, Leerdam op zoek gaat naar een biologische winkel, dan zijn ze dun gezaaid. Dus, deze factoren bij elkaar opgeteld gaven genoeg redenen voor een vernieuwde Landgoedwinkel met een groot biologisch assortiment.

In combinatie met de verbouwing van het pannenkoekenhuis kreeg deze droom gestalte. 

Stap één was het interieur. Het moest een eenheid worden. Volgens mijn zakelijke vrienden was het huidige interieur een organisch gegroeid allegaartje, met de kleedjes van oma op de tafels. Dat was ook zo, maar veel mensen vonden het gezellig! Natuurlijk hadden mijn vrienden gelijk, het werd tijd voor een goed concept, een uitstraling die wij ook op andere plekken konden toepassen, zoals op beurzen of in andere winkels. 

Als je al zoveel jaar bezig bent met je bedrijf, heb je last van bedrijfsblindheid en daarom besloten we een interieurarchitect om advies te vragen. Gebaseerd op eigentijdse winkels in de stad, bedacht hij een strakkere uitstraling met veel wit, donkergrijs en roestvrijstaal, in combinatie met riet. We moesten even wennen aan het idee, maar we hebben het gedaan en het resultaat is verbluffend. De winkel is veel ruimtelijker geworden en ondanks de koelere kleuren toch gezellig gebleven, zonder oubollig te zijn.

Het assortiment was de volgende bevalling. Mijn wens was dat onze klanten in een keer hun hele boodschappenmandje konden vullen, maar daarvoor was onze winkel eigenlijk te klein en te specifiek. Onze eigen producten maken de winkel bijzonder en daarom kozen we ervoor deze de ‘helden van de winkel’ te houden, aangevuld met bijpassende specialiteiten. Zoals versgebakken broden, granola’s, appeltaart en notentaart uit eigen bakkerij in de winkel. Maar ook Franse kazen, noten en olijven om je landgoedkaasplankje compleet mee te maken, zuivelproducten, verse groente en fruit, pasta’s, wijnen, theeën, soepen en chocolade.

Vrijdag 15 juni was de officiële opening van de Stapelbakker met nieuwe wintertuin, open keuken en groot terras én de vernieuwde Landgoedwinkel. Op die mooie dag kregen wij ook het EKO certificaat uitegereikt voor het restaurant, onze brasserie en de Landgoedwinkel. Nu is het zorg dat mensen uit de regio onze winkel gaan ontdekken voor hun dagelijke biologische boodschappen. Mijn droomwens is in elk geval in vervulling gegaan en ik hoop dat het veel mensen blij maakt!

Wat vindt u van dit artikel?

Nathalie van Verschuer is directeur van landgoed Mariënwaerdt. Het ruim 900 ha. grote Mariënwaerdt is sinds 1734 familiebezit en vererfde van de graven Van Bylandt op de baronnen Van Balveren en daarna op de baronnen Van Verschuer. De producten van het landgoed zijn 100% biologisch. Nathalie schrijft in de Krant van de Aarde over haar leven op het landgoed. Elke dag weer geniet ik van de prachtige natuur, de seizoenen en van de oogst die het landgoed voortbrengt. Bovendien beleven wij veel op Mariënwaerdt. Het is een wereld op zich.