Top

Interview met Ton Willemsen – De opmars van Tonzon

Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Studio DMN / Tonzon

Ton Willemsen zit er als directeur van Tonzon ontspannen bij als de filmploeg van de Krant van de Aarde hem bezoekt. Daar heeft hij alle reden toe. Zijn revolutionaire vinding op het gebied van isolatie -met name vloerisolatie- vindt eindelijk de internationale erkenning waar hij zo lang voor heeft gestreden. Met die vinding levert hij zijn bijdrage om de wereld en de aarde weer wat mooier te maken.

Uitvinding

Het begon in 1979 toen hij zich als leraar wis- en natuurkunde zorgen maakte over kernenergie. Het stoorde hem dat deze energiebron zo weinig rendement opleverde en levensgevaarlijk afval achterliet. “Het was alsof je bij een haai alleen de vinnen afsneed en de rest van het dier weer in de oceaan teruggooide,” zegt hij. Hij zocht naar een oplossing voor energieverspilling en ontwikkelde het eerste opvouwbare isolatiemateriaal ter wereld. Hij bood zijn ontdekking tevergeefs aan bij het ministerie van Economische Zaken. “Wij zijn geen onderneming,” zei de ambtenaar die daarbij even vergat dat de staat diverse staatsbedrijven runde, van de posterijen tot de Hoogovens. Ook bij het bedrijfsleven ving hij bot, maar Willemsen zette door. TNO omarmde de vinding wel en dat was een stimulans.

Geen zakenman

“Ik ben eigenlijk een ondernemer tegen wil en dank, want uitvinden vind ik veel interessanter dan het zakenleven, maar ik had geen keus,” vertelt hij. In het café trof hij een stamgast die klaagde over koude voeten. “Probeer mijn vloerisolatie eens,” stelde Willemsen voor. Het werkte. Het bewijs? De hond hoefde niet meer van de bank te worden gejaagd, maar ging behaaglijk op de warme vloer liggen.

Toen maar eens proberen bij het ministerie van Volkshuisvesting. Daar vonden ze dat de vinding te goed werkte. Pardon? Jawel, deze ambtenaar meende dat met Tonzon de kruipruimte zou kunnen bevriezen. Onzin natuurlijk, maar het weerhield Willemsen er niet van zijn missie te vervolgen.

Efficiënt en klimaatvriendelijk

Sinds 1983 moeten nieuwe woningen qua vloer worden geïsoleerd. De behoudende bouwindustrie koos voor traditionele isolatie als steenwol en purschuim. Het klimaatakkoord bepaalt inmiddels dat ieder jaar 200.000 woningen moeten worden geïsoleerd en dat betekent een inhaalslag zonder weerga.

Daarbij spreekt Tonzon nu een geducht woordje mee, want Willemsen mag trots zijn op het feit dat hij de meest efficiënte, klimaatvriendelijke en warmtebesparende vloerisolatie op de markt brengt.

Hij ontwikkelde het product verder waardoor het deel aluminium aanmerkelijk is teruggebracht en hij nu een materiaal produceert dat licht en superkrachtig is. “Trek hier maar eens aan,” nodigt hij ons uit. We trekken uit alle macht, maar er is geen beweging in te krijgen. Wat dit procedé precies is wil hij vanzelfsprekend niet kwijt. Dat is ‘het geheim van de smid’. Om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen heeft Tonzon een nieuwe fabriek in gebruik genomen waar dit revolutionaire materiaal wordt gemaakt. Het vermogen van de nieuwe locatie betreft de productie van 25 miljoen vierkante meter op jaarbasis. Ja, u leest het goed.

Internationale interesse

Waar Willemsen vroeger werd uitgelachen met zijn flinterdunne isolatiemateriaal is er nu internationale belangstelling voor zijn vinding. De besparing betreft niet alleen het behoud van warmte, maar veel meer. Ga maar na, voor het vervoer van traditioneel isolatiemateriaal is een extreem lange sliert vrachtwagens nodig. Om 500.000 woningen van isolatie te voorzien zijn tweeduizend vrachtwagens per dag nodig om het naar de woningen te brengen. Wat te denken van de fijnstof en stikstofuitstoot die dat veroorzaakt? De medewerkers van Tonzon komen met een bakfiets of een bestelauto voorrijden…

Veel minder gewicht nodig

De cijfers: waar Tonzon een bestelling met een gewicht van vier kilo komt brengen, weegt glaswol in verhouding 238 kilo en steenwol zelfs 361 kilo. Tel uit je winst. Het bespaart ongelooflijk veel ruimte en transport.

“Het energierendement heb je in een paar dagen al terugverdiend,” zegt Willemsen. “Minstens zo belangrijk is dat mijn materiaal de beste oplossing voor het klimaat is.”

Regie stevig in handen

Zijn machines produceren per minuut een equivalent van twee volle vrachtwagens met traditioneel materiaal. Daarom kan hij de stijgende vraag met een gerust hart tegemoetzien, ook nu uit andere landen belangstelling is. Hij is ervan overtuigd dat hij de regie stevig in handen kan houden nu de vraag aanmerkelijk stijgt, ook al omdat de gasprijs de hoogte inschiet. Ook de industrie opent nu de ogen, want die die enorme fabriekshallen verspillen enorm veel energie en hij heeft nu ook de oplossing voor dakisolatie.

Tropische bossen in de woestijn

Ton Willemsen ontwikkelde ook een nationaal netwerk van gespecialiseerde ambachtslieden met een groen hart die overal de vloerisolatie komen aanbrengen. Bovendien komt de klant nooit voor verrassingen te staan, want de prijsopbouw per vierkante meter is transparant en kan al op de website van Tonzon worden berekend. Nu er in de bouwwereld grote zorgen bestaan wegens schaarste aan materiaal en grondstoffen, is Willemsen de lachende derde. Hij kan snel en toereikend leveren en ziet de toekomst daarom Tonzonnig tegemoet. Hoewel hij allang met pensioen had kunnen gaan, blijft hij zijn missie trouw en gaat door met uitvinden, zijn grote passie. Hij droomt al van een experiment om in woestijnen tropische oerwouden aan te leggen om daarmee de CO2 uit de lucht te halen. Nu de overheid en grote bouwbedrijven eindelijk de immense voordelen van zijn vloerisolatie zijn gaan inzien is geen brug meer te ver. Hoewel? “Bruggen zijn van beton,” zegt hij lachend. Die hoeven we gelukkig niet te isoleren!”

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.