Interview met ‘eco-ballerina’ Megan Zimny Kaftira
Megan Zimny Kaftira werd geboren in Harlingen. De roots van de tweede soliste van Het Nationale Ballet liggen echter niet in het gelijknamige plaatsje in Friesland, maar in het gelijknamige plaatsje in het diepe zuiden van Texas. Dit een interview met Megan.
Tekst: Marcelle Schots | Beeld: Robin de Puy (portretfoto) en Altin Kaftira (overig)
Klein en licht van postuur stuurde haar moeder haar als vierjarige naar gymnastiek om spieren op te bouwen. Eenmaal per week zat er een verplichte balletles in het programma en zo maakte Megan kennis met de dramatische kunstvorm waaraan ze haar hart al snel verloor. Urenlang danste ze thuis op het zoemende geluid van de airconditioning.
Tien jaar later ging Megan Zimny Kaftira het huis al uit naar een kostschool in Florida om een opleiding tot professionele balletdanseres aan het Harid Conservatory te volgen. Tijdens een speciaal zomerprogramma in Boston kreeg zij op haar zeventiende een contract aangeboden bij het Boston Ballet ter plaatse. Haar high school maakte ze af via internet.
Zes jaar geleden kwam Megan Zimny Kaftira bij Het Nationale Ballet waar zij in de wandelgangen inmiddels het ‘eco-meisje’ wordt genoemd. Haar bijnaam heeft zij te danken aan het feit dat gezond en bewust eten en leven inmiddels tot een hobby is uitgegroeid. Alle huishoudelijke producten die ze gebruikt zijn biologisch. Ook haar kledingkeuze is erdoor beïnvloed.
Persoonlijke groei
Zowel in Boston als in Amsterdam danst Megan Zimny Kaftira bij een balletgezelschap dat klassiek en eigentijds werk presenteert. “Steeds meer balletgezelschappen over de wereld krijgen een uitgebalanceerd programma, een combinatie tussen klassiek repertoire en nieuwe creaties. Dat is wat dansers van nu willen en daarmee trek je de besten aan.”
Amsterdam vindt Megan Zimny Kaftira in artistiek opzicht uitdagender dan Boston. “Het systeem daar is schoolser. En in Amerika ligt de nadruk meer op het virtuoze en flitsende karakter van ballet in plaats van de diepere lagen die je kunt aanboren. Het viel me op dat dit laatste in Europa veel meer gekoesterd en gewaardeerd wordt. Voor mij voelde het bij Het Nationale Ballet meteen als thuiskomen. Er heerst een goede sfeer bij dit gezelschap, de onderlinge verhoudingen zijn gelijkwaardig en persoonlijke groei wordt gestimuleerd.”
Verhalenverteller
Inmiddels danste Megan Zimny Kaftira bij Het Nationale Ballet hoofdrollen in avondvullende voorstellingen als Giselle, Romeo en Julia en La Dame Aux Camelias. Ze houdt van de emotionele interactie met haar danspartner en het publiek. “Ballet is een dramatische kunstvorm en ik ben een goede verhalenverteller. Klassiek ballet geeft me dat plezier en neemt me mee op reis. Op het toneel presenteer je jezelf zo open mogelijk aan een groot publiek. Ik kan me herinneren dat ik de eerste keer Romeo en Julia danste. De volgende dag voelde het alsof ik een ander persoon was, alsof ik volwassen was geworden. Om je te laten gaan op het toneel, om emoties te voelen en ervaren terwijl er zoveel mensen naar je kijken, dat maakt je heel kwetsbaar. Tegelijkertijd is het ook heel empowering, om mee te maken dat iedereen daarin met je meegaat en om dat moment te delen.”
Vegetariër
Als ballerina is haar lichaam haar belangrijkste instrument. Megan probeert er zo goed mogelijk voor te zorgen door biologisch te eten. “Voor mij is het heel belangrijk om verantwoord te eten. Zowel voor de voetafdruk die je op de Aarde achterlaat als de voetafdruk die voeding op mijn lichaam kan hebben. Chemische stoffen en pesticiden in voedsel vermijd ik liever. Sinds een aantal jaren ben ik vegetariër. Dat is niet alleen een ecologische, maar ook een ethische keuze. Ik houd teveel van dieren om ze te eten.”
Terwijl haar beroep fysiek zeer uitdagend is, merkt ze geen verschil met de tijd dat ze nog wel vlees at. “Er zijn voldoende vervangers. In veel etenswaren zitten proteïnen. Ik eet noten, kaas, yoghurt quinoa en peulvruchten. Het is maar een kleine opoffering om geen vlees te eten.”
Power drankjes
De dag van een danseres bij Het Nationale Ballet begint om elf uur ’s ochtends en eindigt om elf uur ’s avonds. Tussendoor is er een pauze om te rusten, even naar buiten te gaan en te eten. Als het gezelschap op tournee is, duurt de dag langer. Het programma begint in de ochtend met een les in de studio, ’s middags wordt er gerepeteerd en aan het einde van de middag zit iedereen in de bus om een paar uur later in Groningen of Maastricht op het podium te staan. Voeding is voor professionele dansers van groot belang om hun werk goed te kunnen doen. “Iedere dag heb ik dezelfde ontbijtroutine. Ik eet havermout, chia-, hennep- en flex-zaden. Proteïne heb ik zowel voor als tijdens de voorstelling nodig. Tijdens de pauzes drink ik chocolade sojamelk. Daar zit suiker en proteïne in en dat geeft energie, maar het voelt niet als voedsel in je maag. Het wordt snel verwerkt en je krijgt er geen buikkramp van. Het ergste wat je kan overkomen kan tijdens een voorstelling is kramp. Om ervoor te zorgen dat ik geen verzuurde spieren meer krijg op het toneel, drink ik altijd kokoswater tussendoor in de coulissen of in de kleedkamer. Daardoor droog ik niet uit en er zit calcium en magnesium in. Het is natuurlijker dan andere power drankjes.”
Stamina
Ook de rol of choreografie die gedanst wordt is van invloed op de voedingsbehoefte “Als ik een hoofdrol dans, ben ik veel bewuster met mijn eetpatroon bezig dan wanneer ik een minder zware rol dans waarvoor je minder stamina nodig hebt. Een hoofdrol in een avondvullend ballet dat twee tot drie uur duurt, is een totaal andere ervaring dan een ondersteunde rol. Als principal ben je degene die de moeilijkste dingen van het ballet moet uitvoeren. Dat is heel uitdagend. Ik kan van te voren heel erg nerveus zijn. Maar ik houd ervan om die rollen te dansen want achteraf geeft dat veel voldoening.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]