Top

Groene reclameborden

Tekst: Frans van der Beek

Wie had ooit kunnen bedenken dat reclameborden langs de voetbalvelden kunnen bijdragen aan een beter milieu? Welnu, het Green Boarding Network (GBN) kwam op dat lumineuze idee.

Energie opwekken en geld verdienen

Amateurclubs kunnen via digitale reclameborden zonne-energie opwekken, de lucht zuiveren van stikstof en geld opbrengen voor de club. Hoe mooi is dat?

De ledborden staan al bij meer dan veertig clubs en dat worden er steeds meer.

Daarmee wordt momenteel 843 ton CO2 bespaard, evenals 252.000 kilowattuur aan stroom en net zoveel stikstof gezuiverd als er bij 12.667 autokilometers wordt uitgestoten.

De borden worden digitaal aangestuurd waardoor lokale en landelijke bedrijven er via een centraal systeem op kunnen adverteren. “Bij ons maak je het groenste rondje langs de velden,” zegt Albert de Joode, de baas van GBN. “Het grootste deel van de netto-opbrengsten vloeit direct terug naar de clubs, waardoor de energierekening richting nul gaat.”

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.