Goed voor het milieu en tegen de dorst: duurzame rietjes van Strawies
Tekst: Maxime Paulis | Beeld: Mitchel Lensink
Je hoort wel eens dat jongeren een verre reis maken om vol inspiratie en gezonde energie huiswaarts te keren. Dat gold in ieder geval wel voor Bas (18) en Simon (23) van Oordt. Hun bedrijfje Strawies verkoopt duurzame rietjes als alternatief voor het plastic rietje, dat vanaf volgend jaar verboden wordt door nieuwe Europese wetgeving.
Tijdens een reis naar Australië maakten de broertjes van Oordt kennis met het roestvrijstalen rietje en sindsdien zijn ze deze blinkende gadget niet meer uit het oog verloren. “We zagen in Australië veel gezinnen die gebruik maakten van RVS rietjes en eenmaal thuis vroegen we ons af waarom”, legt Simon uit. “Eerlijk gezegd waren we toen nog niet echt bewust van het dierenleed dat plastic aanricht.” Na heel wat research en het kijken van confronterende documentaires over de plastic soep, besloten de jongens hun steentje bij de dragen aan dit wereldwijde probleem.
Duurzame rietjes
Duurzame rietjes worden van verschillende materialen gemaakt zoals hooi, riet, papier of zelfs pasta. Toch kozen Bas en Simon voor roestvrijstaal. “De voornaamste reden daarvoor is dat dat het enige soort rietje is dat echt lang herbruikbaar is”, vertelt Bas. De meeste alternatieven voor het plastic rietje zijn afbreekbaar, maar worden, net als de voorganger, eenmalig gebruikt en weer weggegooid. “Onze rietjes zijn vaatwasser bestendig en kunnen met bijgeleverd borsteltje met de hand gepoetst worden.”
Het assortiment duurzame rietjes van Strawies bestaat uit kleurrijke varianten die voor verschillende drankjes te gebruiken zijn. Zo is er een breed exemplaar speciaal voor smoothies of milkshakes en zijn er korte, smalle rietjes voor cocktails of kleine glazen. De reguliere rietjes zijn in een rechte of licht gebogen variant te krijgen.
Zelf groeien door anderen te inspireren
Inmiddels hebben enkele huishoudens in Nederland een setje Strawies in de keukenlade liggen. Maar Bas en Simon hebben hun pijlen op nog twee andere doelgroepen gericht: de horeca en de zorg. “De horeca was helaas niet zo makkelijk te benaderen de afgelopen maanden, maar we hebben bij een restaurant in de buurt een trial lopen met onze rietjes. Daar krijgen we veel positieve reactie van”, vertelt Simon. “Daarnaast zijn we sinds kort een samenwerking aangegaan met een lokale zorginstelling, waar dagelijks heel veel plastic rietjes worden gebruikt.”
De jonge ondernemers hebben met de start van hun bedrijfje al veel bewustzijn rondom wegwerpplastic gecreëerd. “We sporen mensen in onze omgeving natuurlijk aan om een Strawie te gebruiken en vertellen ons verhaal. Eén rietje zal geen groot verschil maken, maar het zet mensen wel aan het denken. Het gebruiken van een Strawie is dus een eerste zet die leidt naar volgende duurzame stappen.”