Top

Geen reclame meer?

Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Bigstock

Ook zo’n hekel aan de tsunami aan reclameboodschappen die dagelijks op je wordt afgevuurd?

Ecologische voetafdruk

Filosoof-econoom Paul ter Heyne bepleit afschaffing reclame.

Als we niet meer worden verleid om nog meer te consumeren scheelt dat gigantisch in onze ecologische voetafdruk. Je kunt je niet voorstellen wat dit betekent in termen van klimaatbelasting.

Om voedsel te produceren verdween tussen 2001 tot 2017 in totaal 337 miljoen hectare bos, blijkt uit cijfers van het World Resources Institute uit 2018. Meer dan 81 keer de oppervlakte van Nederland.

Laten we de toename van de wereldbevolking buiten beschouwing en kijken we alleen naar de toename van welvaart, dan zie je verontrustende cijfers. Als we onze rijke Nederlandse maatstaf doortrekken naar de totale wereldbevolking zou dat alleen al wat voedsel betreft een verspilling opleveren van 460,2 miljard kilo per jaar.

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.