Geen reclame meer?
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Bigstock
Ook zo’n hekel aan de tsunami aan reclameboodschappen die dagelijks op je wordt afgevuurd?
Ecologische voetafdruk
Filosoof-econoom Paul ter Heyne bepleit afschaffing reclame.
Als we niet meer worden verleid om nog meer te consumeren scheelt dat gigantisch in onze ecologische voetafdruk. Je kunt je niet voorstellen wat dit betekent in termen van klimaatbelasting.
Om voedsel te produceren verdween tussen 2001 tot 2017 in totaal 337 miljoen hectare bos, blijkt uit cijfers van het World Resources Institute uit 2018. Meer dan 81 keer de oppervlakte van Nederland.
Laten we de toename van de wereldbevolking buiten beschouwing en kijken we alleen naar de toename van welvaart, dan zie je verontrustende cijfers. Als we onze rijke Nederlandse maatstaf doortrekken naar de totale wereldbevolking zou dat alleen al wat voedsel betreft een verspilling opleveren van 460,2 miljard kilo per jaar.