Top

Fenny Koppen – reisondernemer

Riksja Travel, koploper op het gebied van duurzaam reizen

Tekst: Albert Poutsma | Beeld: Fenny Koppen

Fenny Koppen begon in 2001 als stagiair bij de Leidse reisorganisatie Riksja Travel. Koploper op het gebied van duurzaamheid en rondreizen in de branche. Inmiddels heeft ze, samen met twee partners, het bedrijf overgenomen en leidt ze de transformatie naar een steeds duurzamere organisatie. Deze ambitieuze moeder van twee uit Haarlem kijkt met een optimistische blik naar de toekomst.

We worden in Leiden op het hoofdkantoor ontvangen door Fenny, die ons een korte rondleiding geeft. Al snel valt de ontspannen sfeer die op het kantoor heerst op. We lopen door een hippe en vrolijke omgeving die helemaal het reisgevoel uitstraalt, gezellige lunchplekken en een tafeltennistafel, en jonge mensen die relaxed met elkaar praten. Reisorganisatie Riksja Travel biedt individuele reizen aan zowel binnen Europa als ver daarbuiten, waarin de bestemming centraal staat en men hart voor de wereld hoog in het vaandel heeft staan.

Ondanks dat De Krant van de Aarde al geruime tijd voorstander is van minder ver op reis, zijn we toch overtuigd om in gesprek te gaan met Riksja Travel. Zodra we in gesprek komen met Fenny, wordt haar duidelijke visie op de bijdrage van Riksja Travel aan een duurzamere wereld ons helder, en we moeten toegeven dat we onder de indruk zijn van haar inzet en de richting die zij met het bedrijf inslaat.

Begonnen als stagiair

Toen Riksja Travel in 2000 begon, lag de focus niet direct op klimaatbewustzijn, maar wel op het ondersteunen van lokale gemeenschappen – iets wat Fenny direct aantrok toen ze meer dan twintig jaar geleden als student binnenkwam. Het klikte meteen. Tegenwoordig maakt Riksja Travel nog steeds gebruik van lokale projecten als onderdeel van het CO2-compensatiebeleid, wat goed aansluit bij de missie om reizen duurzamer en bewuster te maken. Klanten kunnen hun reis zelf samenstellen met bouwstenen en worden begeleid door de gepassioneerde reisspecialisten die hen volledig ontzorgen.

Fenny doorliep verschillende rollen binnen het bedrijf, van reisadviseur tot marketeer en manager. Zelf ook een reisliefhebber, voelde ze zich al snel thuis bij Riksja Travel en vond ze voldoening in het helpen van reizigers die op zoek waren naar authentieke ervaringen en lokale impact belangrijk vinden. Stap voor stap leerde ze het bedrijf beter kennen en in 2018 nam ze het samen met twee collega’s over.

Fenny Koppen

1992-1998 Middelbare school in Haarlem

1998-2002 HBO Bachelor in Leisure Management, Hogeschool INHolland, Leiden

2000-2003 stagiair bij Riksja Travel

2003-2024 Verschillende functies binnen Riksja Travel

Huidige functie: CEO en mede-eigenaar

Hobby: Voetbal

Moeder van twee kinderen (9 en 13)

Personeel

Riksja Travel heeft inmiddels drie vestigingen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, en het team bestaat uit mensen die stuk voor stuk een sterke passie hebben – of dat nu voor duurzaamheid of reizen is. Fenny: “Het Riksja-DNA is prachtig om te zien. We hebben zelfs de coronatijd samen doorstaan, ook door de hulp van onze trouwe reizigers.”

“We voelen ons echt een Riksja-familie, met sterke waardes. Geen grijze muizen, maar gepassioneerde mensen. Verder nemen we het liefst mensen aan die in de buurt van kantoor wonen zodat zoveel mogelijk mensen met de trein kunnen komen. Inmiddels werken er bij Riksja Travel ruim 100 gepassioneerde reizigers die met al hun ervaring en expertise weer andere reizigers blij maken met mooie en bijzondere reizen.”

Riksja Travel heeft een platte organisatiestructuur met teamleads die snelle besluitvorming mogelijk maken. Het bedrijf stimuleert ondernemerschap bij medewerkers, zodat ze bijvoorbeeld hun eigen bestemmingen kunnen opzetten en verkopen. Fenny is trots op de initiatieven die hieruit voortkomen: “Recent heeft een collega met een achtergrond uit Kaapverdië deze bestemming voor ons opgezet en het is ontzettend leuk dat we haar deze kans hebben kunnen bieden. De bestemming stond nog niet op onze lijst, en we zijn ontzettend blij met dit soort initiatieven.”

Duurzame keuzes: een eerlijke wereld en klimaat

Na de coronatijd heeft Riksja Travel ervoor gekozen om het aanbod voor Europa flink uit te breiden. Dit vanwege de eigen klimaatdoelstellingen om de CO2-uitstoot in 2030 met 50% te verlagen. Ook heeft het bedrijf deze zomer een nieuw vliegbeleid geïntroduceerd, waarbij de focus ligt op duurzaamheid en het verminderen van de klimaatomvang van vliegreizen door middel van bewuste keuzes in de reisplanning en CO2-compensatie. De organisatie biedt op hun websites geen reizen korter dan 14 dagen meer aan naar bestemmingen die verder liggen dan 6.000 km.

De focus van Riksja Travel blijft op kleinschalig reizen met lokale betrokkenheid. Het bedrijf heeft zich gepositioneerd als een wereldwijde speler met 48 verre bestemmingen en 20 Europese, en blijft uitbreiden, gericht op individuele reizen en samenwerking met lokale partners. Duurzaamheid is hierbij altijd leidend. Van de Riksja-reizigers geven velen ook aan dat lokale impact voor hen een belangrijke reden is om bij Riksja Travel de reis te boeken. Het beleid weerspiegelt deze ambitie:

  • CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door investeringen in sociale en duurzame projecten met oog voor de lokale bevolking
  • Eigen werkplaats in o.a. Nepal voor de productie van kooktoestellen om armoede tegen te gaan
  • Investeringen in de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen voor korte afstanden
  • Regeneratieprojecten en natuurbehoudprojecten zodat op verre bestemmingen de biodiversiteit behouden blijft

“Reizen gaat over beleven en onvergetelijke herinneringen maken, maar wel op een verantwoorde manier. We zetten ons al meer dan 25 jaar in voor een eerlijke en gelijkwaardige wereld en vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk geld terecht komt waar het hoort: bij de lokale bevolking. Daarom zorgen we voor zoveel mogelijk lokale inkomsten zodat iedereen daar meeprofiteert van jouw reis.”

Met dit beleid wil Riksja Travel bijdragen aan het verduurzamen van de reisindustrie, terwijl het tegelijkertijd haar klanten de mogelijkheid biedt om bewust en verantwoord te reizen. En dat spreekt reizigers ook aan. Sterker nog, het bedrijf groeide na de coronacrisis van 60 naar 120 medewerkers, met een duidelijke focus op kleinschalig en duurzaam reizen.

Over Riksja Travel

Riksja Travel is in 2000 opgericht door Marius Appelman. Inmiddels werken er 120 mensen verdeeld over drie vestigingen (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland). Het huidige driekoppige managementteam stimuleert creativiteit en persoonlijke ontwikkeling, een work-hard-play-hard mentaliteit. Regelmatig wordt het personeel trainingen aangeboden om persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen. Met een platte organisatiestructuur en een flinke groei van medewerkers na de coronacrisis blijft het bedrijf innoveren in duurzame reisconcepten. Als specialist op het gebied van individuele reizen, zet het bedrijf volop in op de lokale gemeenschap. De routes op de bestemmingen heeft Riksja uitgestippeld, het liefst zo ver mogelijk van de massa. Hotels zijn ook zorgvuldig uitgekozen, kleinschalig en liggen veelal op unieke plekken, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokale ondernemers, zodat iedereen meeprofiteert van de aangeboden reizen. Het bedrijf richt zich op verschillende doelgroepen: 25-35, families, 45-plussers en biedt reizen aan met een mix van cultuur, natuur en lokaal leven.

Hoe zit het dan met verre vliegreizen?

“Als je een verre reis maakt, doe dat dan bewust en duurzaam. Riksja Travel helpt daarbij door de CO2-uitstoot te compenseren en te investeren in lokale projecten die bijdragen aan een beter milieu en een betere wereld.”

Fenny verwacht dat de gehele reisbranche meer en meer naar duurzaamheid zal verschuiven, en is ook actief bij de ANVR (vereniging van reisaanbieders) om dit doel te helpen bereiken.

 

“Het zou mooi zijn als ook grotere bedrijven deze draai gaan maken.”

 

“Reizen heeft ook een negatieve impact op het klimaat, daarvan ben ik mij goed bewust. Daarom zijn we ook vastberaden om onze ecologische voetafdruk steeds kleiner ofwel zo klein mogelijk te maken, deels door ons aanbod, deels door compensatie en deels door innovatie.”

Wat vindt u van dit artikel?

Albert Poutsma is voorzitter van de stichting Dag van de Aarde en uitgever van de Krant van de Aarde. Hij werkte jarenlang samen met verschillende internationale uitgeverijen o.a. in de Financiële sector. Hij wil met de Krant van de Aarde de schoonheid maar ook de kwetsbaarheid van de Aarde tonen. "Op die manier kunnen werken aan de bewustwording van lezers en bijdragen aan een kentering in opinies, keuzes en koopgedrag".