Pieter Schoen zegt nogmaals: doen!
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Justine Winter
Veel televisiekijkers herinneren zich nog de reclamespot ‘Ik zeg: doen!’ waarin Bekende Nederlanders de consument aanspoorden om toch vooral energie af te nemen van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Drijvende en vooral financiële kracht achter deze prijsvechter op de energiemarkt was Pieter Schoen, ook bekend als één van de vijf investeerders van het televisieprogramma Dragons’ Den van omroep WNL. Hij zorgde voor een revolutie op de Nederlandse energiemarkt door met NLE in recordtijd uit het niets een groot marktaandeel te veroveren. In ruim tien jaar groeiden zij met NLE uit tot de vierde energiemaatschappij van Nederland. De Krant van de Aarde zocht de investeerder op in zijn Rotterdamse kantoor om hem aan de tand te voelen.
Schoen verkocht NLE in 2018 en nu zijn concurrentiebeding is verlopen is er voor de Rotterdamse investeerder geen belemmering meer om voor een tweede keer de Nederlandse energiemarkt te bestormen door een meerderheidsaandeel te nemen in de Belgische energieleverancier Mega. Die gaat de Nederlandse energiemarkt veroveren met zeer goedkope groene energie. Doelstelling is dat Mega binnen drie jaar tijd ten minste 1,5 miljoen Europese klanten bedient.
Nog meer besparen
Schoen streeft ernaar om na België nu ook op de Nederlandse markt terrein te winnen door klanten te werven die bij de prijsvechter gemiddeld honderden euro’s per jaar kunnen besparen. Ook loyale klanten betalen bij Mega standaard gemiddeld lagere tarieven, waardoor ze beloond worden als ze klant blijven.
Mega gaat klanten ook helpen energie te besparen door hun huis voordelig te isoleren. Een paar maanden geleden stak Schoen enkele miljoenen in Isolatiespecialist.nl, een van de grootste isolatiebedrijven van Nederland. Een gecombineerd aanbod voor klanten in Nederland, België en Frankrijk was een van de redenen om in het bedrijf te stappen.
Schoen: “Mega wordt daarmee de groenste energieleverancier. Immers: de groenste energie is de energie die je niet verbruikt.” Mooie woorden en een verleidelijke lokroep om naar Mega over te stappen, maar hoe lang duurt die belofte? Wat als Pieter Schoen straks de toko weer verkoopt en de nieuwe eigenaar de prijzen weer omhoog schroeft?
Zuinig en toch winst
Hij wuift de bezwaren met een glimlach weg. “Dat risico is er niet,” zegt hij. “Wij hebben aan NLE een geweldige leerschool gehad. Nu weten we hoe we dankzij toptechnologie en automatisering zo kostenefficiënt mogelijk kunnen werken en leveren. Er is geen enkele reden om te denken dat dit in de toekomst gaat veranderen.”
Als snelst groeiende energieleverancier van België (in de laatste drie jaar werden er zeven energiebedrijven overgenomen) wordt Mega ook wel aangeduid als ‘de stofzuiger van de energiemarkt’.
In 2013 werd het bedrijf opgericht door Michael Corhay en Thomas Choune, twee ondernemende studenten aan de Universiteit van Luik.
Met behulp van volledige automatisering slagen zij erin om met Mega als goedkoopste groene prijsvechter de Belgische energiemarkt te domineren en tegelijkertijd winst te maken.
Wakker schudden
“Ter vergelijking, het lukt hun nu met een derde van de mankracht die wij toentertijd bij NLE hadden om meer klanten te bedienen”, aldus Schoen. “Vandaar mijn persoonlijke doel om met Mega in Nederland de komende drie jaar nog groter te worden dan wat wij op het eind waren met NLE.”
Ambitie is hem dus niet vreemd “Sinds de verkoop in 2018 merkte ik dat bij de concurrenten de rust was wedergekeerd. Hoog tijd dus om de markt weer lekker te gaan opschudden. Mijn handen jeuken om weer aan de slag te gaan met mooie assertieve campagnes en met grote partners. Tijd om de Nederlandse markt wakker te schudden met onze lage tarieven en hoogstaand serviceniveau”, besluit Schoen.