Top

Duurzamer varen

Tekst: Frans van der Beek | Foto: Pixabay

Na bijna vijf jaar onderzoek is een consortium van elf bedrijven erin geslaagd om methanol te produceren uit restgassen van het staalproductieproces.

Koolstofarme brandstof

Deze emissiearme methanolbrandstof draagt bij aan een duurzamere toekomst. Het einde van het project werd gevierd met een demonstratie van een Stena Germanica veerboot, varend op koolstofarme methanolbrandstof. Het vijf jaar durende project ‘From Residual Steel Gases to Methanol’ (FReSMe) is succesvol afgerond. Het project is door bedrijven, waaronder de Nederlandse bedrijven TNO, Kisuma, Array en Tata Steel, uitgevoerd.

Vervanging voor vervuilende stookolie

Door de integratie van verschillende technologieën, zoals CO2-opvang, elektrolyse voor waterstofproductie en geavanceerde methanolreactoren werd het mogelijk om hoogovengassen te hergebruiken. Dat werd hoog tijd want de scheepvaart is met het gebruik van sterk vervuilende stookolie een van de smerigste transporteurs. Hopelijk duurt het niet te lang voordat methanol die functie overneemt.

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.