De Reaction: Wat willen we nog minder?
Tekst: VPRO | Beeld: Kees Brouwer voor zijn Reaction-bus waarmee hij door het land trekt. © DigiDaan
Nederland kent talloze duurzame, sociale, en lokale ondernemingen. Die moeten opboksen tegen grote winkelketens, die vol liggen met goedkope spullen waarvan we niet precies weten hoe, door wie, en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt. Daarom begint filmmaker Kees Brouwer zijn eigen keten: de Reaction.
Het kan anders
De keten bestaat uit een verzameling ondernemers die bewijzen dat het anders kan. Ik wil laten zien dat er voor élk dagelijks product alternatieven bestaan die niet ten koste gaan van mens en milieu. De producten zijn er al, maar niemand weet waar te koop. Daarvoor is de Reaction‘. VPRO volgt filmmaker Kees Brouwer in een waargebeurd verhaal over een nieuwe eerlijke winkelketen in wording.
Zondag 17 oktober om 20.20 uur op NPO2
Minimale voetafdruk
Wat als er een winkelketen bestond waarin geen filiaal hetzelfde was? En waarin het maken van iets moois en duurzaams belangrijker is dan het maken van winst? Zo’n soort keten moet de Reaction worden. Een keten van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks etc, die zich willen verenigen om zo een vuist te maken tegen het grootkapitaal en het niet altijd transparante assortiment van internationale winkelketens. Want, zo vindt Kees, ‘iedereen heeft recht op kwaliteit in alle opzichten.’
Onder het motto van ‘wat willen we nog minder?’ reist Kees daarom het land door in zijn mental foodtruck. Op bezoek bij naar mensen die laten zien hoe je eerlijk, sociaal, transparant en met een minimale voetafdruk kunt produceren. Truien die een leven lang meegaan, biologische hazelnootpasta van Nederlandse bodem en jenever gestookt zonder carbon footprint. Het is zomaar een greep uit het Reaction-assortiment. In de documentaire Reaction volgt de VPRO Kees op zijn missie om deze gezonde keten op te richten.
De Reaction op Dutch Design Week
Tijdens de Dutch Design Week (16-24 oktober) in Eindhoven zal Kees met zijn Reaction-bus op het Ketelhuisplein staan. In de bus staat een grote verscheidenheid van artikelen uitgestald van wat er allemaal bij de Reacton-filialen te koop is. Denk aan prijswinnend bier en gin of heerlijke ambachtelijk geproduceerde kaas. Kees is tijdens de Dutch Design Week onderdeel van een tentoonstelling van ontwerper Arne Hendriks die gaat over content zijn met genoeg en niet altijd op zoek zijn naar meer.
Deelnemen aan de Reaction?
Duurzame ondernemers die zich herkennen in Kees’ missie en zich graag zouden aansluiten bij de Reaction kunnen zich aanmelden via deze link.