Top

Bedrijven spelen mooi weer

Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Pixabay

Een op drie Nederlanders denkt dat merkactivisme vooral een commercieel doel dient.

Oprechte betrokkenheid?

Maar liefst 33 procent van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid.

Zo denkt maar liefst driekwart van alle Nederlanders dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten, genderdiversiteit en racisme, dit vooral doen voor commercieel gewin.

Greenwashing

“Merken moeten het nu meer dan ooit hebben van hun identiteit,” zegt Dennis Mensink, van Mediatic. “Met behulp van een duidelijk profiel en een goed verhaal kunnen zij beter verbinding maken met hun doelgroep. Maatschappelijke betrokkenheid helpt hierbij. Jongere generaties voelen zich meer betrokken bij de wereld om hen heen. Daarom verbaast het me niet dat zij kritischer kijken naar die maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven. Als bedrijf kun je hierop inspelen, maar kom je beloften wel na. De moderne consument prikt zo door greenwashing heen.”

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.