Dit vliegtuig schaamt zich straks niet meer
Schiphol tankt ieder jaar vier miljard (!) kerosine in de vliegtuigen op de platforms. De Nederlandse luchtvaartsector zorgde in 2017 voor 13 miljard kilo (!) aan CO² uitstoot. Het is een illusie te denken dat vliegschaamte gaat zorgen voor minder vliegverkeer. In China en India groeit de middenklasse die ook weleens de Eiffeltoren wil beklimmen of het Rijksmuseum wil bezoeken. Deze sector zal moeten ver-groenen om een klimaatramp te voorkomen. Er wordt gewerkt aan synthetische kerosine en Airbus introduceerde dit jaar een prototype van de Maverick, een toestel dat 20% minder brandstof verbruikt. De vleugels gaan over in de romp waardoor een driehoek ontstaat die de weerstand vermindert en minder geluidshinder veroorzaakt. Het duurt alleen nog tien tot twintig jaar voordat de Maverick het luchtruim gaat kiezen. De vliegindustrie heeft het voornemen de uitstoot per passagier in 2050 met 75% te verminderen. Een nobel streven maar ons geduld wordt wel op de proef gesteld.