Top
vliegtuig

Dit vliegtuig schaamt zich straks niet meer

Schiphol tankt ieder jaar vier miljard (!) kerosine in de vliegtuigen op de platforms. De Nederlandse luchtvaartsector zorgde in 2017 voor 13 miljard kilo (!) aan CO² uitstoot. Het is een illusie te denken dat vliegschaamte gaat zorgen voor minder vliegverkeer. In China en India groeit de middenklasse die ook weleens de Eiffeltoren wil beklimmen of het Rijksmuseum wil bezoeken. Deze sector zal moeten ver-groenen om een klimaatramp te voorkomen. Er wordt gewerkt aan synthetische kerosine en Airbus introduceerde dit jaar een prototype van de Maverick, een toestel dat 20% minder brandstof verbruikt. De vleugels gaan over in de romp waardoor een driehoek ontstaat die de weerstand vermindert en minder geluidshinder veroorzaakt. Het duurt alleen nog tien tot twintig jaar voordat de Maverick het luchtruim gaat kiezen. De vliegindustrie heeft het voornemen de uitstoot per passagier in 2050 met 75% te verminderen. Een nobel streven maar ons geduld wordt wel op de proef gesteld.

Wat vindt u van dit artikel?

Frans van der Beek was een van de vaste presentatoren in de gouden tijd toen Radio Veronica vanaf de Noordzee programma’s maakte voor een miljoenenpubliek. Later werd hij nieuwslezer en de eerste hoofdredacteur van de Veronica Gids. Daarna kwamen er prachtige tijden bij de Veronica Omroep Organisatie (VOO) en grote magazine ’s zoals Penthouse. Voor de Krant van de Aarde volgt Frans de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet. Hij ergert zich aan de wijze waarop we van de Aarde lenen en weigeren om terug te betalen. En is blij met initiatieven die het welzijn van de planeet bevorderen. Frans geeft een rode kaart aan iedereen die het milieu en de natuur vernietigt en prijst met een groene kaart alle inspanningen die het leefklimaat bevorderen of herstellen. Suggesties zijn welkom op fhjvanderbeek@gmail.com.