Alles voor een betere wereld
Tekst: Eric Schoones
Anne-Marie is ondernemer, investeerder en publicist op het gebied van duurzaamheid. Met haar onafhankelijke platform Duurzaamheid.nl verenigt ze professionals, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden rondom een gezamenlijk doel: een toekomstbestendig Nederland. Ook stond ze aan de wieg van het initiatief ‘17 doelen die je deelt’ en tal van andere initiatieven voor een duurzame toekomst. Met de 17 ontwikkelingsdoelen van de VN als mooie leidraad.
Anne-Marie Rakhorst komt uit een warm nest, nog klein zat ze elke middag aan tafel erbij wanneer haar ondernemende ouders lunchten met het personeel. Ze genot van de verhalen en plannen. Je idealen najagen en dingen ondernemen, dat wilde ze ook. Tegelijk was er de natuur, het kasteel om de hoek. Koeien, paarden en kippen rondom de boerderij en ’s nachts ging ze met haar vader uilen spotten, hij leerde haar luisteren naar de natuur. Thuis ging de buit van de zwerftochten langs de slootkanten onder de microscoop. Ontdekkingstochten waren het en de wereld onder de microscoop was een ontdekking op zich. Maar hoe idyllische het Brabantse dorpje waar ze opgroeide ook was, ook daar kondigden de grote vragen van de wereld zich aan. De oliecrisis van 1972 met de eerste autoloze zondag. Ze was vijf en rolschaatste de hele dag op de provinciale weg. Later begreep ze dat de olie niet als vanzelfsprekend zou blijven stromen en als tiener kreeg ze, gebruikmakend van windkracht, alternatieven in het zicht als vijftienjarige zeilinstructeur.
Toen haar studie bedrijfseconomie even wat minder liep, rolde de kunstacademie uit de beroepentest – haar ouders hadden bijna dertig jaar lang een bekende galerie en beeldentuin – maar met het devies van haar vader ‘Wat niet kan, dat moet nog geboren worden’ in het achterhoofd zette ze toch door. In 1994 begon ze met Search, dat uitgroeide tot een zeer succesvol internationaal opererend ingenieursbureau. Dat economie en ecologie heel goed samen kunnen gaan, ervoer Rakhorst niet alleen in haar jeugd, maar ook door zelf te gaan ondernemen. In 2000 werd ze verkozen tot Zakenvrouw van het Jaar.
Doelen die je deelt
Na de verkoop van haar onderneming kwam er ruimte voor iets nieuws. Ze richtte het platform Duurzaamheid.nl op. Rond diezelfde periode tekenden de leiders van 193 landen de Sustainable Development Goals, de opvolger van de Millenniumdoelen: de agenda die ervoor moet zorgen dat de wereld in 2030 gezonder, veiliger en eerlijker is voor iedereen. Het inspireerde Anne-Marie Rakhorst onder andere tot ’17 doelen die je deelt’; een campagne die ervoor moet zorgen dat iedereen in ons land de 17 werelddoelen kent en dat Nederland al zijn kennis en talent inzet om ze te behalen. Anne-Marie Rakhorst gaf heel bewust kinderen een hoofdrol in haar campagne: ‘Onze kinderen herinneren mij er elke dag aan dat ik als mens en ondernemer echt een bijdrage kan leveren. Kinderen kijken met een open blik naar de wereld en komen vaak met oplossingen waar wij als volwassenen niet meteen aan denken. De werelddoelen vormen de basis van mijn werkzaamheden en voor de Nederlandse campagne hebben we ze ’17 doelen die je deelt’ genoemd. De doelen moeten ervoor zorgen dat de wereld in 2030 een betere plek is om in te leven voor iedereen. Dat is mogelijk, als we ze massaal in het hart sluiten, delen en actie ondernemen. Die doelen zijn een prachtig instrument om breed in de maatschappij mensen mee te nemen, omdat ze omarmd worden door ongelooflijk veel verschillenden mensen en organisaties. Het is een paraplu boven heel veel.’
Transitie
Zelf probeert ze haar bijdrage te leveren door de goede initiatieven en oplossingen die er zijn op verschillende manieren te versterken, verbinden en versnellen. Zo is ze boegbeeld van de beweging Brabant geeft Energie, die burgers en bedrijven met kennis, samenwerking en geld steunt in de energietransitie in Brabant. Met het voorzitterschap van de Transitieagenda Consumptiegoederen voegt ze de daad bij het woord als het gaat om de circulaire economie. Er is veel winst te halen in die sector van goederen van koffiebekers tot kleding en van de verpakking van frisdranken tot stofzuigers en meubelen. ‘Met de transitieagenda Consumptiegoederen verkennen we nieuwe verdienmodellen, retoursystemen en nieuwe (keten)samenwerkingsvormen, die als hefboom kunnen werken.’ Rakhorst ziet een grote rol en een kans weggelegd voor de (groeiende) steden wereldwijd: om te zorgen dat die daadwerkelijk voor iedereen leefbaar blijven, is ze onder andere actief bij de grootste beweging voor en door sloppenwijkbewoners wereldwijd, Slum Dwellers International.
Geld
Eerder publiceerde ze verschillende boeken, waaronder ‘Nieuwe Energie; Nederland na het fossiele tijdperk’ en als laatste: ‘Geld stuurt de wereld; jij bepaalt de koers’. Haar laatste boek, Geld stuurt de wereld, is een ontdekkingstocht in de wereld van duurzaam beleggen. Met als centrale vraag: hoe kunnen we via ons geld een positieve impact op de wereld en economie hebben? In het boek komen tal van (financiële) experts aan het woord en het maakt duidelijk hoeveel impact ons geld, van pensioenbelegging tot spaargeld, kan hebben. Geld stuurt de wereld, wordt weleens gezegd. Laten we ons geld dan inzetten om de wereld de goede kant uit te sturen. Wat vinden we belangrijker? De zekerheid dat je toekomstgeld veilig belegd is of dat je toekomst veilig is doordat jouw geld bijdraagt aan een betere wereld? Het antwoord van Anne-Marie Rakhorst laat zich raden: ‘Maar weinigen twijfelen aan het antwoord. Want wat is je spaargeld of pensioen waard als de aarde straks onleefbaar is en niemand zeker weet of er nog wel perspectief is voor de generaties na ons? Het mooie is dat wij met ons geld veel meer invloed kunnen uitoefenen dan vaak gedacht wordt. Direct en indirect zijn we namelijk allemaal grootaandeelhouders; onze pensioenfondsen en verzekeraars beheren namens ons 1300 miljard en bij banken en vermogensbeheerders hebben we nog eens 700 miljard uitstaan. We hebben dus heel veel geld dat we kunnen inzetten om de toekomst beter te maken. Maar dan moeten we ons bewust zijn van onze macht en onze stem laten horen. Als burger, als consument, als klant van een bank, als investeerder, als vermogensbeheerder of als belegger. Dit boek laat zien hoe binnen de financiële wereld gedacht wordt over duurzaam beleggen en welke stappen daarin worden gezet. Het legt uit hoe je zelf een actieve belegger kunt worden. En hoe je een duurzame portefeuille winstgevend maakt en houdt.
Tenslotte spreekt ze regelmatig in de media en op congressen over (circulair) ondernemen, de Sustainable Development Goals, de energietransitie, innovatie en duurzaam geld en ze is actief in voor o.a. de Koning Willem I Prijs, Milieu Centraal, CBS, SDG Charter, MVO Nederland. Haar boeken zijn verkrijgbaar in de webshop van duurzaamheid.nl.