Stop snackreclame!
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Bigstock
Foodwatch luidt de noodklok: kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen vormt een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid.
Overgewicht
Kinderen worden dagelijks blootgesteld aan een bombardement van reclames voor snacks en dranken die bijdragen aan overgewicht. De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en krachtige maatregelen treffen. Foodwatch roept daarom op tot onmiddellijke invoering van strenge wetgeving tegen kindermarketing voor ongezonde voeding gericht op jongeren tot achttien jaar en lanceert een petitie. 17% van alle kinderen en jongeren van 2 tot 25 jaar in 2022 had overgewicht. In sommige wijken is dit zelfs één op de drie kinderen. Dat verhoogt het risico op verschillende (chronische) ziekten, waaronder diabetes type II, hart- en vaatziekten, dementie en kanker.
Het falende beleid geeft de voedingsindustrie, met hun immense budgetten voor junkfoodmarketing, vrij spel. Zelfregulering en reclamecodes blijken ontoereikend om de Nederlandse jeugd te beschermen tegen de agressieve tactieken van deze bedrijven. Van alle reclame voor voedingsmiddelen in Nederland is 75% voor junkfood. Foodwatch roept alle ouders, opa’s en oma’s op om mee te doen met de petitie via www.foodwatch.nl.