Beleggers vrezen plastic
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Bigstock
Bedrijven zoals Unilever nemen initiatieven om verpakkingen slimmer te ontwerpen en meer te recyclen.
Beloven en waarmaken
Maar die stappen gaan niet snel genoeg, zeggen de beleggers. Net als Unilever hebben bijvoorbeeld Mars, Nestlé en L’Oréal beloofd dat al hun verpakkingen in 2025 herbruikbaar of recyclebaar zijn. Maar dat gaan ze lang niet halen, blijkt uit een tussenrapportage. Welke risico’s lopen de bedrijven? Er worden al rechtszaken gevoerd tegen bedrijven die veel plastic op de markt brengen. Zo spande milieurechtenorganisatie Client Earth een zaak aan tegen het Franse Danone. De juridische druk zal verder toenemen, verwachten de beleggers.
Grote beleggers buigen zich daarom over dit nieuwe probleemdossier: plastic. Ze waarschuwen bedrijven dat die hun afhankelijkheid van plastic verpakkingen snel moeten afbouwen. De reden is dat deze bedrijven risico’s lopen door het gebruik van plastic. Dat doen ze niet uit nobele overwegingen, maar ze beseffen dat een bedrijf dat geen groene afslag neemt, achterloopt op de concurrentie. En dat drukt het dividend. Toch eigenbelang, maar dit keer toch ook algemeen belang.