Bedrijven spelen mooi weer
Tekst: Frans van der Beek | Beeld: Pixabay
Een op drie Nederlanders denkt dat merkactivisme vooral een commercieel doel dient.
Oprechte betrokkenheid?
Maar liefst 33 procent van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid.
Zo denkt maar liefst driekwart van alle Nederlanders dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten, genderdiversiteit en racisme, dit vooral doen voor commercieel gewin.
Greenwashing
“Merken moeten het nu meer dan ooit hebben van hun identiteit,” zegt Dennis Mensink, van Mediatic. “Met behulp van een duidelijk profiel en een goed verhaal kunnen zij beter verbinding maken met hun doelgroep. Maatschappelijke betrokkenheid helpt hierbij. Jongere generaties voelen zich meer betrokken bij de wereld om hen heen. Daarom verbaast het me niet dat zij kritischer kijken naar die maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven. Als bedrijf kun je hierop inspelen, maar kom je beloften wel na. De moderne consument prikt zo door greenwashing heen.”