Top
Seepje

Ondernemers halen inspiratie uit Nepal

Tekst: Maxime Paulis| Beeld: Seepje

Heb jij je kleding al eens gewassen met schillen? Nee, niet die schillen uit het GFT-bakje op het aanrecht. Superschillen uit de Himalaya! Bij Seepje zijn ze sinds 2013 bezig met het ontwikkelen en maken van milieuvriendelijke wasmiddelen, handzepen en nog meer. Inmiddels zijn de producten van Seepje in drie landen verkrijgbaar en is er een nieuwe productlijn in de maak. En daar is mede-oprichter Jasper Gabriëlse maar wat trots op.

Tijdens hun studie in Rotterdam raakten oprichters Jasper en Melvin geïnspireerd na het zien van een film waarin een Nepalese vrouw haar kleding waste met de schillen van een vrucht. “‘Waarom hebben we hier in Nederland allemaal synthetische toestanden bedacht, terwijl ze het daar doen met natuurlijke producten die aan een boom groeien?’ dachten we”, vertelt Jasper. “We gingen nadenken en onderzoeken. Zo kwamen we bij een Nepalese schillenboer terecht die op een ecologisch verantwoorde wijze schillen oogst.” De studiefinanciering van de mannen werd bij elkaar gelegd en niet veel later zaten ze met vrienden schillen in te pakken aan de keukentafel.

Saponine

In de superschillen van Seepje zit een hoge concentratie saponine, een natuurlijke vorm van zeep, die vrijkomt bij aanraking met water. “Je spoelt uiteindelijk natuurlijke middelen het riool in, in plaats van op aardolie gebaseerde middelen”, legt Jasper uit. “Inmiddels verkopen we ook vloeibare producten waaronder handzepen, allesreinigers, wasverzachters. De hele rataplan. En meer dan 99% van onze ingrediënten is natuurlijk. De wasverzachters zijn zelfs 100% natuurlijk, een primeur in Europa!”

Sharing is caring

In de jaren dat Seepje bestaat hebben zij veel eerste stappen gezet, zoals de flessen van gerecycled plastic, die nu ook door de grotere bedrijven zijn overgenomen. Een groot compliment, vindt Jasper: “Dat is precies wat we willen: de weg vrijmaken voor duurzame innovaties. We willen het niet voor onszelf houden, maar juist delen.”

Toekomst

Maar Jasper en zijn team willen ook niet té snel gaan. Er wordt op kantoor al gesproken over innovaties die ver voorlopen op dat wat nu is, maar daar is de consument nog niet klaar voor. “Je zou nu volledig waterloze producten op de markt kunnen brengen, maar een groot gedeelte van de consumenten is gewend aan de manier waarop we nu wassen met vloeibaar wasmiddel. Daar moet je in stappen naartoe bewegen”, aldus Jasper.

Het uiteindelijke doel van Seepje is het meest inspirerende was- en poetsmiddel van de wereld te worden. In de Duitse drogisterij DM zijn de afwasmiddelen al verkrijgbaar en ook bij de zuiderburen in België zijn producten van Seepje in de schappen te vinden. Ook is er een nieuwe lijn in ontwikkeling die inspeelt op de ‘vaste’ producten die we nu steeds meer zien. “We zijn pas net begonnen, maar dat is wat we willen”, zegt Jasper. “We zitten met heel veel plezier en energie in ons Washok in Den Haag en maken mooie plannen voor de toekomst.”

Wat vindt u van dit artikel?

Voor Krant van de Aarde ga ik in gesprek met mijn generatiegenoten - die millennials, u kent ze wel – over van alles wat met duurzaamheid en de natuur te maken heeft. Daarnaast schrijf ik regelmatig over het vrijeschoolonderwijs in Nederland.