Top

De Vrije Hogeschool laat jongeren kiezen voor hun toekomst

Tekst: Gerrie Strik  Foto: Vrije Hogeschool Zeist

Tijdens het Liberal Arts Tussenjaar (LAT) aan de Vrije Hogeschool krijgen jonge mensen tools in handen om na hun eindexamen verschillende vermogens te scholen die in de voorgaande jaren weinig aandacht hebben gehad en die belangrijk zijn om een weloverwogen studiekeuze te kunnen maken.

Mara volgt het Liberal Arts Tussenjaar op de Vrije Hogeschool in Zeist

‘Het zelfvertrouwen dat ik hier heb opgebouwd neem ik mee voor het leven’

ZEIST – Ze was ervan overtuigd dat ze geneeskunde zou gaan studeren. Al sinds de derde van de middelbare school paste ze haar vakkenpakket hierop aan. Afgelopen jaar kwam het nieuws: ze werd niet toegelaten. Mara Beerling (18) haar toekomst leek in duigen te vallen. Maar tijdens het Liberal Arts Tussenjaar aan de Vrije Hogeschool (VH) heeft ze ontdekt dat ze eigenlijk helemaal geen geneeskunde wíl studeren. “Het was vooral een droom van toen ik nog in de derde zat. Nu weet ik dat ik vrijheid nodig heb en me vooral breed wil ontwikkelen.”

Oprechte interesse

“Op de middelbare school heb ik nooit geleerd vanuit mijn eigen, oprechte interesses. Daar moest je gewoon leren wat werd voorgeschoteld. Alles draaide er om het halen van goede cijfers, om uiteindelijk te kunnen slagen voor je examen.” Mara Beerling groeide op in een klein dorpje boven Alkmaar. Na de afwijzing voor geneeskunde wist ze even niet wat ze moest.

Haar zus had twee jaar eerder het Liberal Arts Tussenjaar gevolgd en haar verhalen maakten Mara enthousiast. “Vooral de vrijheid die je er krijgt om jezelf te ontwikkelen en je eigen enthousiasme te ontdekken spraken me aan. Én het idee dat ik na dit jaar zou weten wat ik dan wel wil studeren.”

Boom

Alle studenten van het Liberal Arts Tussenjaar worden wekelijks gecoacht in hun ontwikkeling. Tijdens haar eerste coachingsgesprekken omschreef Mara haar droom om geneeskunde te studeren als een ‘enorme boom’: “Zo groot was die studie geworden in mijn hoofd. Alle andere mogelijke studiekeuzes zag ik als hele kleine plantjes, die altijd werden overschaduwd door die gigantische boom. Samen met mijn coach ben ik onderzoek gaan doen naar al die andere studies, zodat die ook konden gaan groeien. Toen kwam ik erachter dat er zóveel meer is dan geneeskunde. Voor mij voelde geneeskunde altijd als het hoogst haalbare. Maar dit jaar ben ik erachter gekomen dat dat helemaal nergens op slaat. Het is een hele mooie studie, áls het bij je past.”

Dat geneeskunde niet bij haar past is Mara inmiddels overduidelijk: “Geneeskunde is een zware studie, waar je veel discipline voor nodig hebt. Het laat ook weinig ruimte voor dingen buiten je studie. Op de VH ben ik erachter gekomen dat ik zoveel verschillende interesses heb. Die wil ik ook kunnen ontwikkelen.”

De kracht van kwetsbaarheid

Mara volgde dit jaar vakken als Ecologie, Culturele Antropologie en Kleinkunst. Ze vond het allemaal interessant, maar wat misschien wel het meest indruk op haar maakte was de biografieweek. “Daarin namen we ons hele leven onder de loep. Ook in gesprek met je ouders ging je dan terugkijken op je eigen jeugd: Waarom hadden zij je op een bepaalde manier opgevoed? En hoe sta je daardoor nu in het leven? Als studenten werden we hierdoor heel open naar elkaar. We kregen echt elkaars kwetsbaarheid te zien. Dat was voor mij heel bijzonder.”

Mara besloot om haar haren weer kort te knippen.

“Ik had dat op de middelbare school ook al eens gedaan. Gewoonlijk heb ik het heel lang, tot net boven mijn navel. En toen knipte ik het tot boven mijn schouders af. Ik voelde me er destijds ontzettend onzeker bij. Daarom leek het me een leuk experiment om dat nu weer te doen: te onderzoeken wat het met me zou doen. Dit jaar voelde ik me er veel chiller bij. Ik ben niet meer zo bezig met wat anderen van me denken merk ik. De sfeer hier op school is zo vrij dat ik gewoon mezelf kan zijn.”

Samen muziek maken

Ook in het maken van muziek voelt Mara zich zelfverzekerder. “Aan het begin van dit jaar durfde ik geen muziek te maken voor andere mensen. Als kind speelde ik dwarsfluit en later heb ik mezelf piano en gitaar aangeleerd. Maar dit deed ik altijd alleen, voor mijzelf. Hier op de VH wordt heel veel met muziek gedaan. Er staat een piano, we hebben koorzang gedaan en in de flat waar ik woon met ongeveer de helft van alle VH studenten wordt de hele dag door muziek gemaakt. Na de eerste week hier op school durfde ik mijn muziek al aan anderen te laten horen.”

“Voor het vak Kleinkunst heb ik een eigen nummer geschreven en dat heb ik in de theaterzaal voor al mijn jaargenoten gezongen. Ik vond het doodeng en tegelijkertijd heel cool. Zulke ervaringen, die hebben door dit hele jaar heen mijn zelfverzekerdheid doen groeien. Dat neem ik voor de rest van mijn leven mee.”

Haar studiekeuze heeft Mara inmiddels gemaakt: Psychologie in Amsterdam. “De geneeskunde-boom is inmiddels omgehakt. Ik wil klinisch psycholoog worden en hoop hierin mijn eigen praktijk te starten. En daarnaast wil ik vooral veel muziek maken!”

Liberal Arts Tussenjaar
Liberal Arts Tussenjaar

Wat vindt u van dit artikel?

Gerrie Strik (1958) is neerlandica met als specialisatie genderstudies aan de Universiteit Utrecht (1998 afgestudeerd), en promoveerde in 2019 op het oeuvre van Hella S. Haasse. Zij publiceert essays over maatschappelijke ontwikkelingen, in o.a. Krant voor de Aarde. In 2024 richtte zij Memoma op, mensenrechtenorganisatie die opkomt voor de rechten van vrouwen een kinderen. memoma.nl