Tweedehands kleding is in de mode
Tekst Lynsey Dubbeld | Beeld Serendipity Vintage Dreamer, ThredUp, Het Goed (foto door Jaap Jelsma)
Experts voorspellen dat de markt in tweedehands kleding over een paar jaar groter is dan de fast fashion industrie. Wat zit er precies achter de vintage trend?
De mode-industrie veroorzaakt vier procent van het wereldwijde afval. Dat heeft niet alleen te maken met de verwerking van grondstoffen tijdens de productie, maar ook met ons gedrag als consumenten. Met de steeds wisselende collecties van goedkope en trendgevoelige kleding is fast fashion een drijvende kracht achter ons wegwerpgedrag. We kopen vaker kleding en we gooien afdankertjes sneller weer weg. Met alle gevolgen van dien voor de afvalberg.
Toch is er ook iets anders aan de hand. In diverse recente onderzoeken komt naar voren dat tweedehands kleding een enorme opmars doormaakt. Volgens online platfom ThredUp zou de totale tweedehands kledingmarkt in 2029 zelfs twee keer zo groot zijn als fast fashion. Daarbij gaat het om gebruikte items van recente collecties, maar ook om bijzondere stukken uit de vorige eeuw.
De recente editie van een jaarlijks rapport van adviesbureau McKinsey signaleert daarnaast dat consumenten steeds meer zijn geïnteresseerd in leaseconcepten, zoals jeans en andere items die je kunt huren en kledingabonnementen. Slim hergebruik van gedragen kleding is onmiskenbaar in de mode.
Vintage als veelzijdig alternatief
Volgens het onderzoek van ThredUp heeft de populariteit van tweedehands kleding onder andere te maken met de betaalbaarheid. Consumenten zeggen bijvoorbeeld dat ze verwachten het komende jaar minder budget te hebben voor kleding. Het doorgaans betaalbare tweedehands is dan een aantrekkelijke optie.
Ook de coronacrisis speelt een rol in de vintage trend. Tijdens lockdowns zijn we massaal thuis spullen gaan opruimen – en zijn we dus ook onze kledingkasten ingedoken en items gaan verkopen, weggeven en/of ruilen. Daardoor staat tweedehands kleding steeds meer in de belangstelling, en groeit ook de interesse in vintage als alternatief voor fast fashion.
De trend krijgt een extra impuls door het groeiende consumentenbewustzijn van duurzaamheid. Vintage is niet meer stoffig en oubollig, maar groen en hip – een manier om met een schoon geweten te funshoppen. Zeker nu de kritiek op fast fashion de laatste jaren zo toeneemt, ligt het alsmaar opnieuw kopen en snel weer afdanken van goedkope en trendgevoelige kleding onder vuur. Vergelijk het met vlees eten, dat steeds vaker wordt aangeduid als het nieuwe roken. Of met vliegschaamte.
Online én offline
De actualiteit van vintage is inmiddels steeds zichtbaarder – online en in de winkelstraat. Op platforms zoals Marktplaats, United Wardrobe, Prelved, Vinted en The Next Closet kunnen we onze afdankertjes kwijt én nieuwe pre-loved items vinden. Ook via kledingbibliotheken en swapping parties geef je gebruikte items een langer leven.
Vintage stores en kringloopwinkels zijn er natuurlijk allang. Nu hebben ook traditionele retailers de vintage trend ontdekt. Claudia Sträter was in 2015 een van de eerste Nederlandse merken die klanten opriep om gebruikte kledingstukken weer in te leveren en die de tweedehands ook in de eigen winkel doorverkocht. Inmiddels is er ook vintage te vinden in winkels zoals America Today en Zalando. America Today verkoopt Amerikaanse klassiekers die illustratief zijn voor de heritage van het merk. Bij Zalando kan je je eerder gekochte spullen aanbieden voor doorverkoop, die na een professionele check en een fotoshoot op een apart onderdeel van de webshop komen te staan.
Sommige winkeliers gaan zelf op zoek naar gebruikte items om direct aan klanten door te verkopen. Anderen schakelen specialisten in, zoals Serendipity Vintage Dreamer, een Amsterdams merk dat in Europa hoogwaardige vintage inkoopt en doorverkoopt. Als consument kan je er trouwens ook terecht voor met zorg geselecteerde vintage kleding en sieraden.
Omdat steeds meer modemerken collecties met gerecyclede materialen op de markt brengen, zijn er ook retailers die oude kleding in de winkels inzamelen. Onder andere H&M, C&A, Kuyichi en Van Tilburg Mode hebben daarmee al ervaring. De ingezamelde afdankertjes worden verwerkt tot nieuwe items, waarmee uiteindelijk zelfs een gesloten kringloop kan ontstaan.
Voordelen voor iedereen
De aandacht voor vintage en recycling past bij het MVO-beleid van mode-ondernemingen en levert een bijdrage aan een duurzaam imago van merken en winkels. In het onderzoek van ThredUp zeggen retailers dat de verkoop van tweedehands items ook een goede manier is om loyaliteit van klanten te vergroten, en om bezoekers naar (online) winkels te trekken. Er zijn natuurlijk ook grote voordelen voor ons als modeliefhebbers: wij kunnen met vintage nu eenmaal op een duurzame en betaalbare manier de garderobe vernieuwen.